gips som mellan lägg
Har funderat
om jag ska bränna flera glasskivor ,göra en bild
Skulle det fungera att bara lägga lager av gips mellan glaskivorna
Så att säga flera lager??
Så äntligen har jag lag ut lite bilder på min sida
Hoppas det kan ge ideer och lust att jobba
Miggen

Hej! Undrar om du målade djuren på tallrikarna för hand? I så fall var det jätteskickligt. Jag gillar ändå bäst det fusade fatet med målade löv på. Det är helt underbart!!!
Jag försår inte riktigt vad ditt syfte är att lägga gips mellan glasskivor. Menar du att du vill få ut flera glasskivor med en o samma bränning? Du kan ju hyra in dig till en keramikugn, då kan du bygga sättplattorna i höjd och få ut många glasskivor på samma bränning. Jag fruktar att gips kommer att fastna och få fula skivor i slutändan, om det är ditt syfte. (Annat syfte kan jag inte tänka mig) och har du värme uppifrån då blir det fel där också.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack
Allt jag gör är handmålat utan undantag.
Jo så jag har ju en vanlig keramik ugn med elementen i sidorna. Det jag undrar är alltså om jag kan lägga flera lager av glas med gips i mellan eller kanske fiber .Hur ska jag skriva .. stapöa flera lager glas utan sättskiva.

vad har du emot sättplattorna? Det finns små kolonner som du kan använda mellan sättplattorna, så du kan bränna många glasskivor på en gång med lite investering om du nu behövde flera sättplattor. Som sagt, jag kan inte tänka mig att det skulle funka med gips, delvis för att du får fula ytor, men också att det blir fel temperatur med tjocklek, att bygga gips-glas-gips-glas-gips-glas…., tyngden kan ju också göra att du får pannkakorna tunna och bränner fast på sidor o så, om tyngden pressar ut det mjuka glaset.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ja o det hade jag inte tänkt på.
Det blir till att införskaffa fler sätt plattor inte minst för proslinsbränningen som inte får utsättas för mycket dam och så.
Per-Olov vill att vi ska skaffa en fusing ugn.
Vart kan man för tag i en riktig liten ugn typ40*40 cm eller så

Både Bohle, Cerama och Uterm har små ugnar. Kolla priser och om de behöver en eller tre fas samt programmeringen. Jag har bara max 200 minuters avspänning och ibland för små gjutningar skulle jag behöva längre. Min är Ceramas med innermått ca 35x35 (tror jag betalade 15.000 inkl alla tillbehör och moms).
Hanna

Skaffa en keramikugn - toppmatad. Brukar finnas på Blocket. Och bör kosta ca 6 000 kr. Det duger bra för smycketillverkning.