loppisfynd
Har fyndat 2 ganska stora naggade kristallsålar på loppis. Hur använder jag dessa? krossar jag med hammare eller smälter jag ner i så fall vilken temp. Kan jag blanda med något glas för att få färg?
va? vad vill du göra med dom? :-O
varför ska du smälta dom? ska du göra någon fusing? varför med just kristallskålarna?
Loppisfyd… Du kan krossa dom med hammaren och har du tur är det samma sorts glas i dom…..Jag skulle ändå rekommendera att du inte blandar skålarna, om det inte tex. står Orrefors eller nåt annat känt namn på båda. Det funkar inte att blanda olika sorters glas, för det har olika smältpunkt….Det spricker…
Men du kan fösa ihop krosset av respektive skål och forma i ugnen till en rund platta, eller hjärtformad om du så vill. Du formar alltså krosset med händerna i ugnen. Sedan kan du använda en kurva med topptemp. på 750 eller 780 grader, beroende på hur mycket relief du vill ha på din platta. Därefter kan du slumpa plattan till en skål om du har en form som passar.
Jag arbetar uteslutande med återvunnet glas och tycker det är så spännande. Det är ju inte så farligt att misslyckas, för du har väl inte betalat så mycket för skålarna. Våga prova dig fram och Lycka till!
Tänkte slupa till något fat eller någon annan rolig form jag hittar på. Vad mens med relief? Går det att använda någonting för att få i lite färg? Skålarna kostade 10 kr/ st
Med relief menar jag att glaset inte blir helt fullfusat, utan man kan se eller ana bitarna som är hopsmälta.
Färg blir det nog värre med, om du inte kan hitta någon färgad skål från samma glasbruk. Det kan bli ett vackert fat eller vad du tänkt dig, just för att ytan blir ojämn. Det blir ett sånt liv i glaset.
Ska försöka lägga in en bild på nåt som är tillverkat av glaskross, så du förstår hur jag menar.