Utsugning av gasol?
Hej
Har en fråga om hur viktigt det är med utsugning av gasol när man sitter o arbetar med lampworking?
Räcker det med drag, eller måste man verkligen ha en sån där som suger in gasen. Var kan man isåfall hitta något sådant?
Tack på¨förhand
//Kristina

Bra ventilation är viktigt. Dels kan det bildas onyttiga gaser från vissa glas och många metaller (om du t.ex. sätter metallfolie på pärlorna) och dels kan det bildas kolmonoxid om förbränningen i brännaren inte är fullständig. Om kolmonoxiden samlas i rummet där du sitter kan du få kolmonoxidförgiftning.
Kolmonoxid är en färg- och luktlös gas, så du kan inte se eller lukta dig till att det bildas kolmonoxid. Ett av de första symptomen på förgiftning är huvudvärk.
Min erfarenhet är att enbart drag inte räcker, men jag tror att det kan bero på vilken modell av brännare man använder. Jag fick ofta huvudvärk av lampworkingen innan jag investerade i en kanalfläkt och ett ventilationsrör, men jag har en brännare som drar extra syre via en oxygenkoncentrator, vilket ställer extra höga krav på ventilation.

Okej, jag använder mig av en liten blå gasolflaska. Jag sitter framför ett fönster som är öppet sen bakom mig har jag en fläkt=) Tänkte detta kanske skulle räcka, men de kanske är lika bra att införskaffa sig lite mer ventilations grejer.
Vad är en kanalfläkt som du använder och var hittar man ventilationsrör?

Du kan ju köra ett tag och testa och se om du får problem.
Ventilationsgrejer hittar du i närmsta större järn- eller bygghandel, t.ex. Järnia, Bauhaus osv och även på Clas Ohlsson. Jag tror faktiskt att jag köpte själva kanalfläkten (en fläkt som monteras "inne" i ett ventilationsrör) på Clas Ohlsson efter att ha jämfört priser på flera håll.