Jag, en glasälskare!
Ville bara säga "Hej!" (nykomling).
Har länge drömt om att få jobba med glaskonsten. Förr tänkte jag väl enbart på att blåsa. Men har upptäckt att man kan jobba med glas på fler sätt.. Finns det någon hobbyvariant på detta intresse tro? Det är ju lite kostsamt att investera i ugn etc…
Bor nära Magnor glassverk (Norge). Kanske man skulle ta sej en tur dit och gå bakom kulisserna? 
Hei! En ovn trenger ikke være SÅ veldig dyrt. dessuten finnes det jo andre teknikker som ikke krever smelting, som f.eks mosaikk og tiffany.
http://epla.no/shops/sarasbutikk/
https://www.facebook.com/SarasButikk
välkommen hit annaulrika 
jag känner igen din tankegång - jag har också alltid haft nåt slags liten djupt begraven dröm om att få skapa med glas, men inte vetat om nåt annat än blåsning och andra "farliga" tekniker som verkligen inte är nåt för nån hemmahobbyist!
men så fick jag upp ögonen för glasfusing - och det kan du lätt hålla på med hemma! fortfarande är det så att för att verkligen kunna ta ut svängarna behöver du bla en riktig glasugn och det är en stor investering - men för att få en inblick i det och se om du fastnar för det och vill gå vidare så föreslår jag en av två saker (eller varför inte båda), antingen att du går en nybörjarkurs i glasfusing eller att du gör som jag först gjorde och köper ett startkit med "microburk", som detta tex som är ett sådant jag köpte, också på e-bay uk fast från en annan säljare som hade det då: http://cgi.ebay.com/FUSEWORKS-microwave-kiln-kit-make-FUSED-GLASS-jewellery-/350381448272?pt=UK_Crafts_Glass_Art_Supplies_CV
det är verkligen inte bra verktyg och fint glas i kitet - men det duger för att börja! och då har du framförallt fått med burken också, till ett riktigt bra pris
.
det närmar sig nu ett år sen jag köpte ett sådant kit, och nu har jag en "riktig" ugn, en slipmaskin, 2 cirkelskärare, 6 typ banankartonger med diverse glas och formar…
- så du ser att jag blev ordentligt biten 
och åk föralldel till magnor och titta, det är nog jättekul - men där är det väl blåsning som försigår?
God morgon!
Tack för alla goda råd och tips! Detta ska jag undersöka.. 
Hei Anna Ulrika,
Om du vill hålla på med glasfusing i Norge så finns det 2 føretag som du bør känna till:
Hobby Import og Glass Forum ( www.hobbyimport.no och www.glassforum.no)
Du kan køpa både glas och ugnar samt gå kurser på bägge ställena.
Hobby import brukar ha erbjudanden ett par gånger per år där de sälger et "start-kit" med en oval fusing ugn som kan kopplas opp i vanligt eluttag (16 ampers sikkring), glass, färger , ett par formar , + ++
Jag køpte min ugn där och fick massor med glass og ting å tang med den - tror at jag betaløade totalt 15 000 kr och er veldigt nøjd med min ugn.
Helena
Hei Anna Ulrika
I Oslo er det en stor butikk som heter Waldemar Ellesen.
www.we.no De har veldig mye glass inne og der kan du få se på varene før du kjøper. De forhandler mange sorter glass. Du kan bestille fra de også på telefon så sender de varene til deg. Jeg tror det er bare ca 2,5 timer fra grensen og dit. De har sin butikk øst for sentrum av Oslo på Holmlia. Waldemar Ellefsen har også litt kurser i fusing.
På Magnor kan du få prøve glassblåsing på sommeren. Jeg var der i 2009 og blåste meg glasskuler.
Lykke til med din "glasstanke".