Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4781 ggr
Ting13
0

tjocklek på glas?

Hej,

har sett att det både finns 2mm och 3mm tjockt glas.

Vad är skillnaden o varför finns det olika tjocklek?

Vilket är bäst att använda?

Sen så jag att vissa säljer glas med coe90 är det samma som bulleye? Eller måste det stå bullseye?

Ha en fin dag

Åsa

[kissidor]
0

bullseye har coe 90 ja, och samma eller mycket närliggande coe är ju grundförutsättningen för att glaset ska funka ihop - men det behöver inte innebära att det är kompatibelt med varann, vilket man är garanterad om man bara använder tex bullseye. men ska du göra små saker som smycken så ska det nog gå bra.

om du ska köpa 2 eller 3mm glas beror ju på vad du ska göra med det. huvudsaken är att man alltid har 6mm-regeln med sig i bakhuvudet. dvs att vid full fuse så kommer glaset att sträva efter att bli 6mm oavsett vad dess totala tjocklek var från början, så var det tjockare kommer det att flyta ut och var det tunnare kommer det att dra ihop sig.

vill du fullfusa utan form- och storleksförändring så bör du alltså ha 6mm från början så 2x3mm eller 3x2mm då. 2x3mm är ju enklast men du kan ju ha en orsak att vilja ha 3 lager glas, tex ett bottenglas, ett dichroiskt och ett toppglas. 

man kan också använda sig av 6mm-regeln - jag brukar göra riktigt små (ca 1cm) runda fina små cabbar genom att skära kvadrater och rektanglar och ha en sammanlagd tjockek av 4,5-5mm, då hjälper 6mm-regeln till att göra dom till perfekta små cirklar och ovaler.

och tackfusar du spelar det ju ingen roll.

Ting13
0

Tusen tack för svaretGlad!!

Ting13
0

Var köper man billigast o störst sortiment av bullseye då?

Finns det något bra ställe på nätet?

//Åsa

[kissidor]
0

mitt bullseyeglas köper jag numera alltid här: http://www.warm-glass.co.uk/ dom har så förmånlig frakt att det inte blir billigare fraktkostnad för samma vikt inrikes. men ska du göra smycken vill du kanske köpa mindre bitar och allt finns inte i 10x10cm där. innan jag köpte en "riktig" ugn ville jag bara ha 10x10-bitar av dom flesta färger och då hände det även att jag köpte här: http://stores.ebay.co.uk/BrimmondCrafts

nu vet jag inte om du hör till dom som är nervös för att handla utomlands, men det ska du i såfall inte vara för dessa två engelska shoppar - dom är mycket seriösa och frakten blir inte ohemul med tanke på hur tungt glas är. och det blir ju inga införselavgifter från england vet du. (men tänk på att priserna som visas på warm-glass sida är exkl moms, som i england är 17,5%)

Ting13
0

någon som handlat glas på pmc?

Hur e dom både pris o service?

//Åsa

[kissidor]
0

jag har handlat på pmc men inte glas för att jag som sagt köper det största och billigaste utbudet av bullseye från england. pmc har ju mycket mer 90 coe glas nu är för nåt år sen, men fortfarande har dom ju långt ifrån fullt färgsortiment - och som du ser bara 2mm glas. men om du tänker köpa såpass stora bitar ändå som dom har, ca 20x25cm - så kan du ju även kolla upp http://www.edabkeramik.se/ och http://www.nordickiwi.nu/ som båda har mycket gott rykte. dom har inte såna behändiga webshoppar som pmc utan man får ladda ner prislistor och sen maila eller ringa. men det blir lite bättre priser då och större utbud. men pmc har iaf en absolut utmärkt service, jag har alltid fått varorna skickade samma dag då jag beställt därifrån.

en sak som kan vara värt att tänka på är att man kan inte jämföra bullseye vare sig pris- eller kvalitetsmässigt med annat oftast kinesiskt coe90-glas. vill man ha bullseye får man betala för bullseye kort sagt, och det tycker jag nog det kan vara värt också så länge man gör små saker som smycken då prisskillnader på glaset inte slår lika hårt som på en stor fet skål tex.

Ting13
0

tack för jättebra svar….jätteroligt att läsa..men pmc är det bullseye eller det är något annat glas som har samma coe?

Tack än en gångGlad

[kissidor]
0

glad om du har hjälp av svaren ting Glad. pmc säljer bullseye.

hos tex slöjd-detaljer säljs ett billigare kinesiskt glas. det var ganska ojämnt har jag för mig, närmast buckligt vissa bitar, vilket förstås försvårar skärningen. men det färdiga resultatet blir ju inte dåligt. vad du däremot verkligen ska akta dig för att köpa om det inte är gjort av en känd tillverkare det är dichroiskt glas. dom billigare dichroiska glasen har ett tunnare dichroiskt skikt som bränns ur/bort mycket lättare och du riskerar att få ett mycket trist grådassigt resultat.

Ting13
0

…vad kul med så mycket svar..jag e jätteglad för alla tips. Jag har bara använt 96 innan men vill börja med bullseye. Men det verkade som cebex fd cerama var billigare än pmc? samt att dom hade 3mm? eller 2mm dyrare? känns inte som om det skulle vara det…men man vet ju aldrig…

Sen fanns det väl uterm också? Känner att jag vill veta allt som går att veta o e jätteglad över allt svar…det e jättekul att ni delar med er…

//TackGlad

[kissidor]
0

ja du har så rätt ting, uterm finns ju också och har tror jag i runda slängar samma prisnivå som edab och nordickiwi.

man kan nog inte jämföra pmc´s priser med cebex - för det är snarare så att system96 är ett mycket billigare glas än bullseye, i vart fall det av det som spectrum själva producerar. jag har själv gått åt andra hållet, från att bara använda bullseye till att börja använda även system 96 när jag gör lite större saker - system 96 kostar faktiskt i stort sett hälften per cm2 jämfört med det billigaste jag kan köpa bullseye för, och det blir pengar det på tex ett 30cm fat! (sen är ju det maskintillverkade släta spectrumglaset så rart att skära i… FlörtSkäms) men när jag gör smycken spelar det ingen roll tycker jag och då vinner bullseyes utbud. nordickiwi har ju bägge, så du kan ju alltid ladda ner deras prislista och jämföra priset per cm2 för system96 resp bullseye i några "standardfärger". (edab har också bägge i sin prislista men inte så mycket system96 i lager tror jag)

det är väl självklart att man delar med sig av det man snappat upp när man själv jagat info och prövat sig fram - hur är man skapt annars undrar jag Oskyldig

Ting13
0

ja det e rätt..det e kul att kunna dela med sig av det man kan…jag e jätteglad o tycker det e skoj att kunna dela med sig.

Nu ska jag kolla prislistor o jag kommer nog göra som du. Hålla mig till 96 på stora saker. Men jag har gjutit en del o använt 96 kuddar. Men tyckte inte dom var hundra då dom lämnar ibland lite dim skugga. Vet inte hur bullseye e där? Tänkte jag skulle prova en dag…Skrattande

[kissidor]
0

ting jag har inte gjutit med några såna kuddar själv, men det ringde en liten klocka att jag läst nåt om saken här i forumet - letade upp tråden men såg att det var ju du som frågade om saken Skrattande

Ting13
0

ja..det blev inget napp på den frågan..Obestämd

men idag ska jag kolla bullseye för mina smycken känner jag att jag vill använda det…har en känsla av att färgerna e lite finare?Glad

[kissidor]
0

nej jag såg det ting, hade ju varit roligast att veta varför men du får väl nöja dig med att testa nåt annat och hoppas det går bättre!

nja jag vet inte det ang färgerna dock - jag tycker nog spectrum har vissa riktigt underbara nyanser. men däremot har dom ju mycket färre nyanser än bullseye. och sen smälter bullseye liksom lite mjukare/rundare än system96 och det kan ju hända att man föredrar det ena eller andra Glad.

Ting13
0

ja..det som e svårt nu e att man ska köpa så mycket nytt på en gång…det blir mycket att lägga ut men man får väl försöka begränsa sig i början medan man provar sig fram.

Jag vill hitta lite udda stilar o göra lite annorlunda saker..det e bara tiden o brist på kunskap som stoppar…!!Obestämd

Det ska bli spännande att prova bullseye!!Glad

[kissidor]
0

ja det är ju så ting, med heltidsjobb och barn har man verkligen inte så mycket tid som man skulle önska till att skaffa sig all den kunskap och övning som behövs för att kunna göra dom där riktigt speciella sakerna!

och som du säger att allt nytt man vill pröva på kostar också… kostar mycket Rynkar på näsan!

men jag tror nog att vars och ens egen stil och särart uttrycks även i enklare alster Flört

du får berätta sen vad du tyckte om att jobba med bullseye Glad. men det verkar ju som att du tänker köpa rätt så mycket glas ändå, inte bara ett par pyttebitar iaf - och som sagt då vill jag verkligen envisas Skäms med att rekommendera http://www.warm-glass.co.uk/ det är inte farligt att handla därifrån på nåt sätt Skrattande! (jo förresten, på ett sätt… det ger mersmak… Obestämd)

noora
0

Jag brukar handla dichro-mixpack (skärvor) av PMC i deras fysiska butik i Stockholm. Då kan man titta på förpackningarna och välja ut en bra, vilket man inte kan när man handlar på nätet. Jag gillar även att åka till Edab i Strängnäs och handla så att jag kan se glaset med egna ögon innan jag köper det.

Annars rekommenderar jag också Warm Glass, dom har bra priser. Jag har även hittat en del skoj hos Delphi Glass i USA, http://www.delphiglass.com men dom är i regel dyrare än Warm Glass så därifrån är det bara vettigt att handla sådant som inte finns hos Warm Glass.

Jag vill även passa på att varna för dichroiskt glas från FuseWorks som säljs lite här och var (bl.a. i en del pärlbutiker). Den dichroiska ytan släpper efter fusing om man inte lägger klarglas över och smycken det genomskinliga dichroiska glaset fusade med bullseye sprack efter några dagar (kompatibilitetsproblem?).

[kissidor]
0

det har hänt att jag köpt nåt litet från delphi också, men rent allmänt skulle jag inte rekommendera att handla från usa främst för det blir så ohemul frakt, och så fastnar det alltid i tullen - och dom införselavgifterna som blir då dom procentas ju även på den ohemula frakten… Obestämd

men nån snygg liten dichroisk läckerbit kan man ju komma över på e-bay och få skickad i ett vanligt litet bubbelkuvert Flört

sen vill jag också ansluta mig till din varning noora ang fuseworks dichro, jag hade bla annat det i åtanke när jag skrev om billigt kinatillverkat dichro i #8Rynkar på näsan

nej man ska nog hålla sig till dichro som lagts på av cbs eller austin thin films (om man nu gillar dom senares skrynkeleffekt vilket jag personligen inte gör)

HelenaMB
0

Jag brukar køpa Baoli glas (kinesisk glas) och kombinera det med Bullseye glass och det går väldigt bra. Jag har inte haft några kompatibilitetsproblem (førfärligt ord at stava till det där!) ännu….

Baoli har många fina färger och är ett bra och billigt basglas att kombinera med det dyrare Bullseye. Jag gør många stora saker och då blir det dyrt att enbart använda Bullseye.

Undvik Baolis klarglas - det er därimot inte bra! Det har en svag gulton och många luftbubblor som "stør", jag køper Bullseye "Tekta" istället och det fungerar bra. (Tekta är Bullseye-namnet på det maskintillerkade glaset som de säljer till ett bättre pris än det handgjorda).

:-)  Helena