Hjälp glasfatet sprack
Hej
Jag hade lite för bråttom med att diska ett fusat fat med vatten medan det fortfarande var varmt.
Kan man slumpa om det och få det att bli helt igen?
Måste man fullfusa om det eller är det bara att slänga?
Vänl hälsn
Gunilla
Har du gjort fatet i en keramisk form kan du pröva att gå upp till lägre fusing temperaturer (under full-fuse) säg 750-760C under 30-40min, risken är dock stor att sprikan syns. Jag förutsätter att du gjor fatet genom att fullfusa till 6mm och sedan slumpat
Har du använt en metalform som är det bara att göra en fullfuse till plant ämne och sedan slumpa.
I båda fallen finns det dock risk att det finns spänningar i glaset och den får yttreligate sprickor om upp-kurvan är för snabb.
AleZK
bara slumpa om det lär nog inte räcka iaf.
jag var för ivrig när jag med en ganska drastisk form slumpade ett ämne som var tackfusat med 3mm men en några cm bred kant med glaskross som nog blev ca 6mm tjock. det sprack längs den där kanten. jag tackfusade om det fast mycket långsammare och la ett par fritgjutna blad över sprickan i både döljande och sammanhållande syfte. sen slumpade jag det igen också långsamt och på en mycket "snällare" form än den jag ursprungligen tänkt mig. jag är väldigt nöjd med resultatet, MEN underifrån syns sprickan definitivt. så du får nog vackert fullfusa om det om du inte vill ha det så. men slänga det får du förstås inte göra
! aldrig slänga glas, fyfy 
Hejsan
Tack så hjärtligt för råden. Jag har gjort fatet i keramisk form. Jag provar att fusa om så får jag se.
Jag lovar att inte slänga. Det jag egentligen funderade på var om det blivit spänningar som "blev" kvar men jag gissar att när man fusat om så blir det lite som "nytt" igen.
Tack igen hälsar Gunilla
jo precis, och dessutom fick ju spänningarna sitt utlopp när fatet sprack
lycka till