Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2806 ggr
lisbeth-56
0

släppmedel

Jag är nybörjare och har en undran om släppmedel.

Släppmedlet som jag "målat" på skivan i ugnen bränner fast på glaset, har jag fel brännkurva månntro?

detta händer när jag fusar 96 glas i 820 grader.

[kissidor]
0

urk fusar du system 96 i 820 grader Förvånad! voffo dådå? det låter väldigt högt och det skulle ju inte vara förvånande om det är åtminstone en del av orsaken. alla separatorer har väl sina övre gränser för vad dom tål - vad står det att din ska klara?

tyvärr känner jag dock inte till hur det är med ditt problem, jag använder nästan alltid thinfire på plattan och dom gånger jag kört med separator istället så har det inte varit några problem. men jag tycker jag har hört om det att det kan fastna och vara knöligt att få bort. och när jag gjuter med frit i små formar så har jag upptäckt att det kan fastna ibland i dom med opakt glas och då kan man få gnussa sig vimmelkantig för att få bort allt. har du märkt nån skillnad på hur mycket det fastnar med opakt respektive transparant glas?

Ting13
0

Gladjag fusar med mitt glas i 820 grader annars smälter det inte ner. Men jag använder alltid fiberpapper. gjuter jag så använder jag separator som jag köpt på cerama. (stod inget namn på) Det släpper alltid på dom transparanta glasen (har inte provat opaka) då e temperaturen högre? Vilken temperatur använder du på 96? vad e hålltiden då?

Jag kan rekommedera fiberpapper när man fusar..det fungerar alltid…Glad

[kissidor]
0

oj, jag kör max 800 grader för full fuse på system 96, och hålltid 10 minuter. 820 kör jag inte ens på bullseye utan då kör jag 810, vilket visserligen är lite lägre än standardrekommendationen på 816 eller vad det är. men det skiljer ju lite på ugnar också säger dom.

jo thinfire är alla tiders Glad, fast det kostar ju lite om man är en flitig fusare Rynkar på näsan. sen vill man kanske gärna ha den slätare ytan som blir med papper iaf om man har ett transparant glas. fast nån gång har jag tagit separator på enkom, för att jag ville ha den den lilla penseldragsstrukturen som blev med separatorn. men jag har nog aldrig fullfusat med separator slår det mig, utan bara tack.

Ting13
0

jag kör 820 o fyra min hålltid…!!

ska kanske prova att sänka o länga hålltiden…Obestämd