Luftbubblor!!
Har nu fusat ganska mycket smycken o får luftbubblor?? Det händer inte när jag gör stora saker utan bara på smyckena. Provade att sänka hastigheten till 150 grader i timmen till 540 grader men ingen skillnad…
Något tips??
jag fick busmycket bubblor i början och tänkte att jag skulle lägga in en sk "bubble squeeze" så fort jag tordes gå ifrån dom halvautomatiska programmen, men sen allteftersom tiden gick så vande jag mig vid att inte bygga in bubblor lika mycket. kommer bubblorna utan anledning eller har du lagt en massa grejor mellan bottenglaset och toppglaset?
"If you are having problems with bubbles, try slowing the rate of heating up to full fuse. Inserting a half-hour soak at 677 ° C may also help "squeeze" air from between the glass pieces before the edges seal and trap bubbles."
har även sett tips att man lägger lite små fritbitar el dyl längs kanten för att hålla den uppe lite längre så den inte stänger inne luften
på den här sidan finns det mycket matnyttig teknisk info om bullseye, om man orkar läsa igenom det
: http://www.bullseyeglass.com/education/
ja jag lägger in mer nu o det blir tjocka bitar men ibland blir det luft även när det e mindre bitar o inte vid dom stora?
Men det konstiga e att mina stora saker blir det aldrig luft i?
tjadu ting, ingen aning tyvärr - innan jag vande mig av med att lägga saker under toppglaset vid fullfuse så fick jag bubblor i mina stora saker också. det är dichroiskt glas då antar jag som du vill ha klarglas på för att få rätt utseende på det - är det nåt annat glas kan man ju lika gärna lägga det överst och slippa problemet.
numera om jag vill ha bitar av dichro under toppglaset så kör jag det inte till full fuse utan till en välsmält tackfuse istället, 760 grader kör jag då för bullseye, och då kommer jag inte till bubbelfasen. har mer och mer gått över till detta även då jag inte har småbitar som riskerar att skapa luftfickor, eftersom jag tycker att dichrots färger ofta blir djupare och vackrare så.
men om du testar en sån där bubble squeeze kan du väl meddela hur det gick, jag är väldigt nyfiken på hur pass effektivt det är
!
Vilken temperatur kör du då 96? vliken hålltemperatur har du?
skulle vara kul o prova
det har jag inte provat innan…
jag kör 750 för att göra samma grej med system 96, och hålltid 10 minuter i båda fallen - jag vet inte vad "de lärde" säger om mina tider och tempar men dom funkar för mig iaf 
tja prova vet jag, gillar du inte det utseendet som blir då så vet du iaf
. jag gillar den här typen av "relief fuse" tror jag det kallas mycket, jag tycker glaset blir nästan som vackrast i både lyster, färg och form då. sen blir det så häftigt att stapla små oregelbundna bitar av klarglas i flera lager ovanpå varann och se djupeffekten när man vrider och vänder på smycket. men det är förstås som allt annat en smaksak 
Jag ska helt klart prova!! hoppas jag kan få igång en ugn i morgon kväll…låter toppen….

Jag har kört med "bubble squeeze" ett tag nu men tycker inte att det gör någon större skillnad. Jag har i och för sig bara haft en 15 minuters "squeeze", så det kan ju helt enkelt vara för kort. Jag kan öka till 30 minuter och testa med något "svårt" nästa gång, så får vi se om det funkar bättre. (Jag kör bara bullseye-glas än så länge.)