Signering av glasfusingalster
Hejsan
Jag vore tacksam för tips om hur man lättas och snyggast signerar sina glasfusingalster.
Vänl hälsn
Gunilla
Enklast är med höghastighets slip (typ dremel) med diamant spets. Ganska billig utrustning och enhelt och med lite öving blir det fint.
Etsa och blästra med maskering (lack, asfat, någon tejp) som man ristar i är relative enkelt men i fallet etsa så ska man hantera syror som inte är så kul och i fallet blästring så kosta bläster burk och kompressor en del.
AleZK
Hej!
Det finns en penna att köpa på warm-glass.co.uk med titanstift för ca 180kr det går bra att signera men man måste vara stadig på hand och stå ut med det gnisslande ljudet,, som naglar över griffeltavla,,, så jag körde öronproppar och hög musik så klarade jag av det ca 30 alster, och nu har min vän fått den och hon är mycket nöjd.
Numer kör jag med en mandrill- liten handborrmaskin (Lika som av märket dremmel), billig på Claes ohlsson och Jula med diamantstift som kom med i boxen. ca 300-400kr.
Danni

Det är svårt att skriva sin egen handstil med stålpenna tycker jag, det är alltid bättre med roterande stift. En dremel eller liknande multimaskin kostar från 300 Kr, så skillnaden är inte så stor vid inköp. Däremot har dessa roterande maskiner ett stort utbud av olika stift som du kan utnyttja när du arbetar med glas, du kan putsa bort vassa kanter, du kan slipa bort separator som har fastnat, du kan göra hål, slipa bort tunna bubblor mm mm mm .
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo