Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 3998 ggr
gulp01
0

Lampwork

Har kollat lite fimer på Youtube men ser aldrig hur man kyler pälorna efteråt. Har man en ugn för avspänning, vad menas med avspänning.?Jag har bara en liten smyckesugn som jag använder till fusing och silverlera kan jag använda den? Den heter Prometeus och går upp till 900grader tror jag.Men den har ingen extra lucka för mandrellerna. Sedan läste jag om något som heter umicult eller liknande vad är det??

Hjälp mig som är ny och novis på området men som vill lära mig mera.

/Gunilla

kristinaolsson
0

Hej Hej!

Man måste avspänna sina pärlor efter att man gjort dem så dem sakta sjunker i värme. Annars finns det risk att dem spricker om dem kyls för snabbt.

Jag använder mig utav vermikulit. Jag köpte det i en blomsteraffär. Häll det i en behållare och bara stoppa ner pärlan när du e klar med den. Stoppa ner den med mandrellen då=). Vermikulit är inget bra långsiktigt eller om du ska sälja pärlorna vad jag hört. (har precis börjat med lampworking) Det kan hända att dem spricker ändå, men det har ändå varit vissa som sagt att dem kylde sin pärla för 5 år sedan i vermikulit men den har inte spruckit ännu, så det är väl på egen risk då=). MIna har inte spräckt än iaf=) När du lagt dina pärlor på kylning så kan du vänta att ta upp den till dagen efter så den är riktigt avkyld. Eller man kanske kan ta upp den tidigare. Men de finns ju risk ifall den spricker om den inte riktigt har kylts ner än. Man lär sig efterhand=).

Din ugn kan du säkert använda, har aldrig använt en sådan tidigare, men jag antar det iaf. För avkylning så måste ugnen gå upp till minst 500 o de gör ju din. Hoppas någon annan isåfall kan hjälpa dig här med hur du ska gå till väga med din ugn. 

Hoppas mina svar har hjälpt en bit på vägen=)

gulp01
0

Jaha det heter  Vermikulit ska kolla om jag hittar det./Gunilla

tistelflikkan
0

Vermiculit eller filt går bra att kyla av pärlorna i men de blir inte avspända utan det måste göras i ugn. Om du inte har en pärllucka på ugnen så kan du kyla av dem och sedan ta av dem från mandrellerna och spänna av dem i ugnen. Jag tror att du behöver ha en ugn som klarar flera segment och ramper så om din klarar det så borde det inte vara några problem. Kolla runt lite i de olika trådarna här så kommer du antagligen lära dig en del, eller köp en bok :)

Som Kristina skriver så kan pärlorna hålla även om de inte är avspända men ska man sälja dem i smycken eller löst för den delen så anses det bättre att ha spänt av dem ordentligt eftersom de då håller bättre.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

tistelflikkan
0

Jag tror att avspänning betyder att man jämnar ut trycket i pärlan så det blir mindre risk för sprickor.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

gulp01
0

Ännu en dum fråga! Vad menas med olika segment och ramper??

Mmadeit
0

man behöver kunna konrollera temperaturen på ugnen man Pratar om brännkurvor för olika typer av glas och för olika önskade resultat framförallt vid fusing och gjutning är detta en hel vetenskap.

segment är de olika delarna av bränn kurvan och "ramp time" är den tid det skall ta för ugnen att nå en viss temperatur tex från 0 grader till 300 grader skall det ta 2 timmar sen stå still på 300 grader i 300 minuter och låta glaset vila innan det fortsätter upp till 500 grader och det skall ta ytterligare 2 timmar därefter skall den gå 1 timme på den temperaturen osv.

för att motverka spänningar i glaset måste det sakta upp i värme och ännu långsammare ner… värmer eller kyler man för snabbt så spricker glaset. pärlor som ej är avspända löper större risk att spricka även senare dvs även om pärlan klarat sig när den fått svalna i vermiculit (inte alla gör det) så är det ingen garanti för att den inte spricker när som helst seanare.

gulp01
0

I min ugn kan jag inte ställa in temperaturerna med sådana kurvor utan endast ställa in en temp och hur länge den ska hållas. Men när jag gör Milliofolie så sköter jag temperatur ndringarna manuellt , det är ju lite extra jobb men det fungerar, man måste passa ugnen hel tiden. kanske jag kan göra samma sak med pärlorna vill inte kosta på ännu en ugn./Gunilla

Tove
0

Hej.

En variant är att låta pärlorna svala i vermeculit. För att vara extra försiktig kan man hälla vermeculiten i en metallbytta och ställa den på svag värme. Sedan när de svalnat till rumstemperatur och efter att de är rengjorda kan man lägga in dem i kall ugn och sakta låta den gå upp till 520 grader och sedan sakta ned till noll igen..

mvh Tove