Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2755 ggr
gunnelb
0

COE 99 Avspänningstemperatur

Hej,

Jag har kommit över lite glas med COE 99 och undrar om någon vet vilken avspänningstemperatur jag skall ha.

Jag vill också passa på att visa till min nya hemsida som har blivit verklighet efter många om och men: www.ateljegunnel.se

GladHälsningar

Gunnel

mariatingsund
0

Fin hemsida. Vad betyder elektroformat löv?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

gunnelb
0

Så här gör man:

LÖV SKAPADE MED ELEKTROLYS

Ett äkta löv läggs i press och torkas. När lövet är torrt doppas det i en svag alkalisk lösning så att lövets mjuka delar löses upp och endast lövets nervtrådar återstår. Lövet torkas ännu en gång och handmålas sedan med en basisk kopparfärg.

Lövet doppas sedan i ett elektrolysbad och med hjälp av positiv resp. negativ spänning i 3 dagar, överförs elektrolysbadets metall till lövets kopparyta Om lövet har tunna nervtrådar blir resultatet ett fint filigranmönstrat löv. Har lövet färre nervtrådar blir resultatet ett löv av mer solid karaktär. Ju längre elektrolysen pågår ju mer homogen form får lövet och det får också en betydligt slätare yta.

Det slutliga utseendet beror på vilken metall som används i elektrolysbadet. De löv jag säljer är täckta med äkta silver, koppar eller 24K guld.

De löv jag säljer har jag inte gjort själv utan de är köpta från USA:

Glad hälsningar Gunnel

mariatingsund
0

Tack för utförlig beskrivning, även om det verkar omöjligt att göra själv och jag verkar ändå inte förstå: så långt är det klart att lövet torkas och sättas i ett alkaliskt bad där mjukdelarna löses upp.  Men sedan att det handmålas med kopparfärg?  För att kunna reagera med övriga metaller i elektrolysbadet? Sedan när man doppas i elektrolysbad blir ådringarna tjockare när metallen fastnar på dessa tunna nerver? du köper alltså bladen färdiga så som de är "överdragna" med silver, guld mm? Kan man inskaffa halvfabrikat så man kan experimentera med olika tillvägagångssätt? Eller bara plocka vanliga blad hemma?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kissidor]
0

coe99, det hör man inte varje dag minsann Glad! jag väntade på att nån kanske skulle svara med ett konkret besked.

men varken system96 eller bullseye eller dom vanligaste coe104 glasen skiljer ju nämnvärt från varann på den punkten. å andra sidan kan väl glas med samma coe även ha helt olika avspänningstemp, men i ditt ställe skulle jag testa med sisådär 520. sen kanske du kan kolla efteråt med sånt där polaroidfilter om du har eller har chans att få tillgång till mycket sånt där glas så det är värt det att lägga mycket jobb och tester på det?

vilken fin hemsida du har förresten, jag är så avundsjuk på dina fina bilder Tungan ute!

gunnelb
0

När det gäller löven, har jag köpt dem färdiga.  De är väldigt fina och mycket omtyckta. Jag vet faktiskt inte mer om hur man gör än vad som jag beskrivit ovan.

När det gäller coe99 har jag fått svar från glasbruket där jag fått glaset. Avspänningstemperaturen skall vara 475C och sedan avsvalande med 40C/h.

GladGunnel

[kissidor]
0

ja där såg man ju verkligen ett bra exempel på hur coe-talet inte alls är avgörande för eller ens relaterat till avspänningstempen FörvånadSkrattande!