Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 5239 ggr
SusannAlg
0

Glasfusing i Art Box

Hej! Någon som vet om man använder fiberpapper när man bränner glas-smycken i Art-box? Vill ju inte att glaset fastnar…. Ska starta med lite fusing och ska beställa denna insats till micro till att börja med, och sitter nu och funderar vad som behövs mer. Tipsa mej gärna!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

kia1
0

Ja du måste ha fiberpapper under glaset.

SusannAlg
0

OK tack för svaret! En liten fråga till…..Vilket glas är bäst att börja med som nybörjare? System 96 el 90? Vad är det egentligen som skiljer mellan dom olika systemen?

glasklart
0

Om jag hade börjat med glas idag så hade jag valt 96 därför att priset är så mycket lägre och då känns det inte lika tufft om det blir misslyckat Glad

SusannAlg
0

Tittade på din hemsida "glasklart" Superfina saker!!!  Hur länge har du hållt på med glas? (Så jag vet hur lång tid det tar innan jag blir så duktig….. Flört

glasklart
0

Jag har gjort smycken sen 2003. Övning ger färdighet…så det kan gå ganska snabbt !! Glad

Beas
0

Jag har en fråga ang denna tråd. Hur lång tid tar det att göra/bränna smycken i en Artbox i micro? Nån som vet. Jag skulle vilja köpa ugn och sånt men har inga 20.000 kr typ. När jag förstod att man kan göra så här öppnades det lite för mig. I nulivet så att säga.

rittsel
0

Du kan inte bränna in metaller -då spricker glaset. Annars är  boxen super. Och vad du börjar med beror ju helt på vad du har för glas hemma.

Boxen kostar ca 1 000 pix och du kan göra ett eller två smycken åt gången in din micro. Du får brännkiurvor av ArtFun och starta med 3 minuter för Bullesyglas och avspänning dvs glaset är kvar i micorn ´ca 30 minuter efter. För System 96 måste du läggas på lite tid ca 1 minut och för fönsterglas ytterligare en minut dvs ca 5 minuter. Superkul verktyg! Billigt.

Du kan använda vanlig fiberfilt eller engångpapper. Och filten håller flera gånger.

Beas
0

Tack så jätte mycket för svaret. Ni har kanske skrivit om det tidigare men jag hittade inte nått om det.

Så det tar så kort tid. Ja detta måste jag testa. De pengarna finns inom räckhåll känns det som. Som jag skrivit tidigare i några trådar så är jag så tacksam att jag hittat denna sida. Skrattande

SusannAlg
0

Jag har beställt Art-boxen, å längtar efter att få börja exprimentera! (Den borde komma snart!!)Varför kan man inte bränna in metaller?

Jag har fattat det som att man inte kan ta ut smycket förren efter 5 timmar… ur själva boxen. Men det följer väl förhoppningsvis med en bruksanvisning….

kia1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du får ABSOLUT INTE låta  Art Boxen stå kvar inne i mikron och svalna då finns det risk att det blir för hett. Du tar ut burken på en gång du har bränt sedan låter du den stå i ca 5 tim innan du öppnar den. Den är suverän att emaljera i oxå.

SusannAlg
0

Nej, jag menade att man tar ut själva artboxen ur micron men inte öppnar boxen förren efter 5 timmar. (Får man kika in i boxen? Så man ser att det smält ihop?)

rittsel
0

Du behöver inte vänta fem timmar. Det går bra att öppna efter ca 45 minuter. När du känner att formen är kall. Men öppna aldrig och kika förrän det gått 30 minuter. Då spricker glaset.

Glaset spricker om man vill ha metaller i det. Det beror på att metallen i micron hettas upp snabbare än glaset ( som inte leder värme) och då hettas delar av glaset  upp för snabbt dvs delar som ligger mot metallen. Och glaset spricker!

SusannAlg
0

Jaha, då förstår jag.

Förresten, någon som har tips om var man köper backtags (Upphängning till glas-smyckena) till bästa pris?

SusannAlg
0

Nu har jag börjat att exprimentera med min Artbox!

Med den micron jag har måste jag köra i 5 minuter.

Sen har jag låtit byttan stå kvar, men låtit

dörren stå öppen till ugnen.

Blev lite sur, det fanns bara en bruksanvisning på KINESISKA medskickad!!! Så jag ska ringa till Slöjd-detaljer och påpeka detta. (Antingen får dom skicka en på svenska, annars

får dom väl bjuda mej på en språkresa till kina… =)

SusannAlg
0

Hur gör ni med det "dyra" glaset dichroiskt eller vad det nu heter?

Jag la en svart botten, en liten bit dichroiskt glas, och ovanpå det en klar glasbit, men resultatet blev bara svart…. den dichroiska biten var orange-färgad före bränningen. Funderar på om det beror på att det är metall i det glaset? Någon som vet varför det inte syns??

Beas
0

HEj!

Nu har jag också fått min ugn från PMC. De hade bruksanvisning, både på svenska och engelska. Deras råd var/är först 3 minuter sedan paus i 30 sekunder och sedan den tid man behöver får olika glas och beroende på om man vill ha det helfusat eller inte. *skratt* känns lite kul att slänga sig med såna ord nu när man är lite inne i det….Flört. Så jag har testat mig fram.

Först blev det bara fel. Antingen låg bitarna var för sig smälta eller så smälte det inte alls. Men så… 3 minx 4 minuter för en bulleseyes kreation med tre bitar på varandra typ 2 cm x 1 cm. Jag blev så glad första gången det FUNKADE!!!! I dag kom jag på att jag ju kan göra små "pärlor" med små gångar jag sedan kan trä såna där smyckespinnar igenom. NÄr det var fyra små bitar fick man öka andra tiden med 1 minut. Men jag ser ju nu att det är en liten ugn. Verkligen mini.. fast bättre än inget ju. Men ja man börjar smått och drömmer sig uppåt.

Beas
0

En grej till. När jag lagt dichroiskt glas mellan svart och klart har det synts. Tråkigt att ditt inte gjorde det SussanAlg. Hoppas nån av er experter vet vad det kan bero på.

SusannAlg
0

Ja, man får många överraskningar när man öppnar boxen… men gud så spännande!! Rena julafton ju! Har inte testat med att pausa 30, sekunder och sen fortsätta lite till, får testa det i eftermiddag!

Har ialla fall lyckats bli nöjd med några alster…. men en sak som inte funkat för mej, är att bränna om när glaset inte smält tillräckligt första gången… då delar det sej i minst 2 delar….

Beas, hur gör du små gångar så att det blir hål i pärlorna?

Beas
0

Jag har bränt om en del som inte smält ihop helt innan. Det har oftast blivit så att ena inte smält ihop helt när jag lagt två stycken i som är typ 2x1 cm stora.

Jo jag använder tjockt fiberpapper. Klipper i smala strängar, eller ja typ nästan 4-5 mm breda, kankse lite minfre men typ så, så lägger jag dem som tvärsöver smycket upptill - om du vill ha en gång i smycket, det större du gör. Då får du en gång du sedan kan trä ett svart band igenom eller nått. Man kan peta ut fiberpappret sen med en tandpetare eller nått och skölja ut det sista med vatten. Gjorde små bitar med jätte smala gångar i - i mitten av biten. De har jag nu satt i ett armband. Alltså satt en sån där smyckespinne i och gjort öglor på varje sida och sedan satt i en kedja. JÄtte kul och fint blev det.

Idag sålde jag mitt första helt egengjorda halsband. Är sååå stolt…Skrattande!!!!

SusannAlg
0

Någon som vet varför det ibland blir lite matt på smycket efter bränning? (Bara i ena kanten typ) Fusade om ett smycke som det hänt med, men det försvann inte.

Annars börjar resultaten bli bättre nu sedan jag fick ett tips att man kan lyfta på locket direkt och kolla så att det är färdigfusat, om det inte är det så kör man några minuter till.

Detta är ju ett toppenforum! Det finns ju så många duktiga hjälpsamma människor här!

Beas
0

Vad bra att du skrev det sista att man kan och får lyfta snabbt och kolla. För jag blir så irriterad och besviken när man efter ca en timma kollar och så blev det inte bra. Nu sparar man ju lite tid. Thank´s!!!

SusannAlg
0

Ja, det är ju mycket lättare nu! Man lär sej se när det är tillräckligt fusat. Men det är ändå jättespännande att se slutresultatet!

SusannAlg
0

Någon som har en förklaring till varför endel smycken helt enkelt delar sej i 2 eller 3 delar… när man kör dem i artboxen? Har råkat ut för det 2 ggr nu. Om jag bränner om ett fusat smycke händer det också så ibland…. Vad beror det på??????

SusannAlg
0

Idag sprack själva glasplattan i botten i micron när jag höll på att bränna i min Art box!!!! Nån annan som råkat ut för det?????

Beas
0

Jag tänkte precis skriva detsamma för igår hände det mig. Jag hade sett sprickor i glaset och igår sprack det helt.

Det där med att det delar sig har jag hört kan bero på att glaset kan ha haft fett på sig från skäraren du vet, det är ju olja på den. Kan vara så. Annars vet jag inte, men jag har varit med om det också.

irode
0

Jag har ingen erfarenheter med micro-boxen. Men funderar ändå på om det har något med microns effekt att göra, så glaset värmas alt. kylas för snabbt.

Glas sprickar ju om det värmas upp för snabbt - eller kylas ner för snabbt.

Om det sprickar vid uppvärmingen är sprickorna 'runda' i kantorna - om det är vid avkylning är de  fortfarande 'skarpa'

I 'vanliga' glasugnar tillämpar man ett program med långsam uppvärming och nedkylning. Ju större glasbitar - desto längre tid upp och ner i temp.

Annars ville jag nog kontakta leverantören av ugnen för råd!

Lycka till

:-) Inge

SusannAlg
0

#12 du skrev att glaset spricker om man lägger metaller i det…. hur är det om man lägger rent silver i? Inte sterlingsilver utan 99% silver? Det måste väl gå?

irode
0

#27 - 99% silver/finsilver är en hemsk bra värmeledare, så det vill inte vara bättre än sterling silver rörande för snabb uppvärming av metall i micron.

SusannAlg
0

putt

[kissidor]
0

susann det går jättebra med finsilver och med koppar och mässing också. alla dessa har jag provat i folieform och det hände inget dramatiskt Flört. och finsilvertråd såg jag ett hänge där 53goran hade lagt in det mellan svart och klart glas. men man kan inte lägga det direkt på dichroisk yta förstås, men på iriserande glas går det! mässingen ska man veta ger lite speciellt resultat, det bildas massor med små bubblor i glaset ovanför den. kopparn blir vinröd av värmen. jo och så är det tydligen så att glas i vissa färger får väldigt fula missfärgningar av finsilvret, men som sagt spricker gör det annars inte!

SusannAlg
0

Jo, finsilver fungerar bra, men jag har hört att man förstör micron om man använder andra metaller…. så det har jag inte vågat prova ens.

[kissidor]
0

men som sagt, koppar och mässing har inte gett mig några problem än iaf, som inlägg åtminstone - men man kan kanske inte ha nåt som sticker ut som man ska kunna ha med en finsilvertråd för senare upphängning tex. har du provat det susann?

SusannAlg
0

Nej, jag har inte provat att göra någon upphängningskrok av finsilvret, tycker det fungerar bra att limma på bakstycken efteråt.

[kissidor]
0

mmm det är nog enklare - men dom är lite i dyraste laget i sterling silver dom där limöglorna, tänkte det kunde vara en billigare lösning om det funkade att fusa in en tråd som man sen kunde snurra fast i en "vanlig" sterlingögla. skulle ju ge lite större valfrihet också, modellutbudet av limöglorna är ju rätt begränsat!

irode
0

Finsilver-öglor blir snabbt  'trötta' och går av om de är för långa. Finsilver är så mjukt ett material.

Jag kan tänka att om man brinner in en liten båge/ögla som man sedan sätter i en sterling-ring kommer det att gå bra.

[kissidor]
0

jo det är så jag har tänkt göra i såfall irode, inte göra en ögla av finsilvertråden alltså utan att surra fast en riktig ögla i den. får prova detta framöver - finsilvertråden ligger på vänt - men det är mycket experimenterande just nu och man ska nog inte prova flera nya saker i samma stycke så man inte har en aning om vilken av dom som fick det att explosidera Skrattande.

det där med att bygga en kanal med fiberpapper blir förresten inte så pjåkigt, på vissa modeller iaf

miuljo
0

hej! jag har aldrig testat detta men är grymt sugen på att testa =)

hur funkar det om man vill ha tex bladguld imellan? går det?

någon som har nåt bra tips på nån sida där man kan köpa glas och tillbehör till ett bra pris?

[kissidor]
0

hmm, jo det ska väl gå i princip miuljo - men det finns nog risk att guldet helt enkelt brinner upp, särskilt som bränningen i art box inte kan kontrolleras på samma sätt som i en riktig ugn. och du vet kanske vad bladguld kostar, och hur tunt det är Förvånad? man bör nog ta flera lager i såfall, eller en lite tjockare folie - och hoppas på det bästa att inte alltför stora värden helt enkelt fastnar på fingrarna. jag tror nog både bladguld och bladsilver lämpar sig bättre för lampworking när man rullar pärlan på bladet så guldet fastnar. men du kan ju få vackra och guldiga resultat med annat än bladguld, micastoft tex Glad.

det finns ju ingen uppsjö med välsorterade och användarvänliga glas-shoppar här i sverige skulle jag vilja påstå, och att köpa glas utrikes ifrån blir ju inte billigt med tanke på frakten av nåt som är både så tungt och så ömtåligt. men jag föreslår att du kollar i den här tråden för tips om rekommenderade inköpsställen: var köper ni ert glas?

SusannAlg
0

Nu är jag igång igen…. hade en kurs i måndags så nu håller jag på att bränna förfullt…. (Har ju inte lyckats övertyga SV att köpa en RIKTIG ugn än….) Har en tjej som gjort 2 smycken med dichroisk glas i botten, och båda sprack….. har märkt det tidigare att det gärna spricker om man har det glaset i botten…. Ändå kör jag först på 300v sedan 500v och sen till sist vrider jag på fullt 750 v. Men det spricker ändå. (Å det är på "uppvägen" det spricker).

"Voffö ä dä på detta viset????"

noora
0

Vad är det för glas (fabrikat)?

[kissidor]
0

apropå nooras fråga så visst är det väl system 96 du använder fortfarande susann?

suck, jag lider med dig när det djäklas med boxbränningen… Rynkar på näsan. minns ju själv hur galen man blev! inte för att det sprack i sig - det är ju inte så svårt att förstå dom problem som uppstår i en burk typ art box när man vet hur en bränning i "riktig" ugn går till och hur lång tid det tar - utan mer för att det sprack utan att riktigt följa reglerna alla gånger för när det borde spricka!

det dichroiska skiktet är ju ett metallskikt så på så vis kan man förstå att det kan förorsaka problem vid en så snabb uppvärmning som i art boxen. men det har ju ändå brukat gå bra och så "långsam" (förhållandevis) bränning som du kör så borde det ju funka! minns att du hade en period ett tag förut när allt möjligt även icke-dichroiskt sprack utan att det på minsta vis gick att härleda orsaken, så otroligt irriterande Skrikandes.

det jag kan säga som inte verkar så logiskt och som jag inte kan förklara utan bara berätta hur det var för mig, det är att jag hade sprickningsproblem som jag försökte åtgärda genom att dra ner allt mer och mer och mer på effekt och bränningshastighet och det blev ta mig tusan bara värre och värre! jag fick nåt hugskott och testade att öka på litegrann igen och då gick det faktiskt bättre Förvånad! jag hade tjyvkikat i burken och sett att vid denna extremt långsamma (med burkmått mätt) bränning så blev mitten röd medan kanterna fortfarande inte hade börjat glöda alls, så blir det så stora tempskillnader i ett och samma stycke kan man ju mycket väl fatta om det spricker. det var väl nåt just med microbränning som gjorde att det blev så och för mig just iaf så hjälpte det alltså tvärtemot all rådgivning att snabba på bränningen lite.

jag säger inte att det kommer att funka för dig, men du kan ju alltid testa. lycka till iaf!