Glas!

Vilken fantastisk fin gravyr! Men kolla först att du faktiskt får sälja glaset. Det ser ut som om det är IKEA:s vinglas och de gillar inte att man tar deras glas och arbetar om dem. Men jag kan för lite om detta. Jag hoppas Maria kan svara dig i stället som kan det mesta om gravyr.
Det är inte IKEAglas kan jag tillägga i alla fall.
//Pia

Jättefint gjort! Hur lång tid tog det? Jag har frågat lite andra gravörer och fick dra ut dem vad de tar, 250 Kr i timmen om det är beställningsarbete, så det gäller att vara snabb. Glasets pris tillkommer förstås. Sen är det om man vill få något för själva designen. Det är helt olika. Om jag arbetar på en stor vas i klarglas, många timmar med invecklat motiv, får knappt något för det. Gör jag samma jobb på färgat glas, dvs graalämne (som på bifogad bild) eller ravenna, då talar vi om många tusenlappar. Fast jag rör mig inte i dem rätta kretsarna, och jag har knappt sålt några av de dyra. Så nu sitter jag och kacklar och gör beställningsjobb istället.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Riktigt snyggt gjort.
Ja det första du ska göra
r ju se till att ta glasets pris. sedan gäller det att ta för jobbet också. När det gäller sådant här är jag totalt värdelös måste jag säga. Tar också alltid för lite betalt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hur lång tid? Öh oops ja du ofa så tänkerm man ju bara graveringstiden i alla fall jag men nu när du ställer frågan så tar det ju en viss tid att ta fram motiv och allt. Det här motivet är inte mitt men utan är sk. freebie doodles till digital scrapping men jag skulle ju ha dessa själv åxå så det gör ju inget på det sättet.
Men nu vet jag lite i alla fall hur jag ska tänka även om lilla jag inte skulle komma upp i 250 kr i timmen
men kanske inte heller ta typ några tior per glas heller
Ni som graverar vet ju att tiden gärna flyger iväg. Jag är ju så fokuserad att det är ett under att jag kommer ihåg hur man andas så hur lång tid det tar vet jag inte men det kommer jag att hålla koll på nu framöver för att lättare kunna sätta et pris.
Jag ska ju vara med på en liten marknad på jobbet i slutet på månaden. Det är mer en marknad där vi viser upp vad vi gör hemma för vi är så många små pysslare som jobbar på sjukhuset så vi ska visa upp våra alster för de som vill komma. Så jag kommer ju ha med mina smycken och glas men blir nog bara målade om jag hinner. Däremot kommer jag ha bilder på annat som folk kan se och kanske vara intresserad av så en fördel är om man har ett något så när pris. Önskar bara att jag hade en liten verkstad eller hobbyod att ha allt i med men men.
Tack i för kommentarerna med och att ni gillar dem.
//Pia
Nu har jag suttit en lite stund igen. Denna gång gjorde jag ett provglas för ett motiv som ska bli på två ölglas senare. En som jag känner vile ha två glas med vildsvin på då han jagar mycket vildsvin. Så jag gjorde ett motiv där man ser ett vildsvin i ett sikte och upe vid kanten går det spår som viker neråt på baksidan. Jag får tacka maria för stiften, de e dem jag har använt på detta glas
//Pia
Otroligt fina glas ni har gjort
. Trevlig helg

Du gör så fina jämna ytor! Och motivet är jättebra. Läs gärna inlägget om fototeknik. Jag tror nämligen att man skulle se glaset mycket bättre om du har en bakgrund som inte har reflexer. Det är ju också bra att du dokumenterar. Spara alla dina arbeten från början i passande mappar, typ en bilddagbok.
Jag får tacka för komplimangerna, jag har ju inte hållt på så länge.
Ja min kamera gör bäst utomhusbilder men de har blivit bättre allt eftersom.Den gör ju allt automatiskt så jag kan ju inte ställa in skärpan manuellt. Nu på de senaste har jag ändå fått till det något sånär så jag jobbar på det.
//Pia

#Häftiga glas. Lyssna på Maria. Hon vet vad hon talr om och bjuder så frikostigt på sina egna tankar och tips. Tack för det!

Jag köpte min kamera på ellos, tror jag det var, för 2000, det var ett bra köp. Kan styra o ställa som jag vill, men jag har mest nytta av autofokus i närbild. Jag kan fota föremål från 2 cm och kan zooma så mycket så mitt foto kom med i dagstidningen. Det ÄR en bra investering, även i privatlivet. Skickar med en silverarv hälsning.
Ja maria har ju en kunskap som jag tror de flesta av oss "amatörer" drömmer om
så jag e mycket tacksam över hennes råd. Jag får även tacka för de fina blommrna. Jag kan ta närbilder med min men det är svårt att hitta det rätta på glas men det kommer nog. Önskade bara att jag hade en liten verktad eller liten ateljé att hålla til på men det är inte det lättaste här. Även 3D tekniken tilltalar mig men det får vänta ett tag, har tre glas till på beställning av vildvin och då e två klara
//Pia
Jag har hittat två fat som jag tänkte testa gravera på. Det är egentligen ljusfat så inga mat tallrikar eller något sånt. Nu undrar jag vilken sida som jag ska gravera på för att uppnå bästa resultat. Hur gör ni? Undersidan har fyra små halvcirklar som "fötter". Enklast är ju ovansidan.
//Pia

Om du gör ytgravyr, då lägg bilden på ovansidan. Skulle du göra djupgravyr, då skulle jag definitivt föreslå baksidan, trots att det är svårare att göra, men blir så mycket finare.
ja det var det jag misstänkte. Det är ju ett test som sagt o kostade inte mer än 25 kr st. Skulle gärna vilja nöta lite mer på den och förutom fötterna så är ju bakstycket helt platt. Jag får tacka för tipsen.
//Pia

Det går ju bra att gravera på fat som är plana på baksidan. Så DET är aldrig problem! Bild.
#16 Det är helt fantastiskt vad skicklig du är!/Louise

Vet du, det konstiga är att jag alltid hittar fel i vad jag gör, visserligen är jag kritisk i alla sammanhang, men det jag ville säga att vemsomhelst kan lära sig yrket. Fast det tar tid. Sedan hur motivet ser ut, beror också lite på den där konstnärliga känslan som jag kan jämföra såhär: det finns två sångare som både sjunger perfekt, det ena sjunger från hjärtat, det andra för att han är lärd. Vilket låter bättre? Men inget av dem låter fel väl.
De e så sant så maria. Jag känner igen känslan av at hitta fel i det jag gör. Man håller på med något men sen blir det något litet litet som man inte tänkt sig. Det är inte ett fel egentligen det är bara det att det inte är som bilden i huvudet. Detta händer mig jämt så jag får alltid sväva ut och vara snabb med att kontra med något så det blir bra. Det är kanske det vi kallar fantasi hm. Jag testade lite nu på baksidan av fatet och nöter lite extra på vissa ställen. Jag har bara tagit ett möster så inget avancerat utan mer för att känna på det. Jag har fattat galoppen så här långt i alla fall. Sen att jag aldrig skulle komma i närheten av de maria gör hur mycket träning jag hade är en annan sak.
//Pia

joho! Det är jag 100 säker på!