Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 3141 ggr
gulp01
0

värme

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag börjat prova på att göra pärlor, upplever jag att kanske inte gasollågn blir tillräckligt varm. Har köpt ett litet start paket från Tyskland med en liten gasolflaska och brännare( se bild). Hur vet jag om det blir tillräckligt varmt, hur lång tid ska det ta tills glasstaven är mjuk som honung längst ut???/Gunilla

noora
0

Var i lågan arbetar du? Den är ju olika het på olika ställen.

gulp01
0

Jag arbetar inte i den lågan närmast brännaren som är mörkast blå utan direkt  ovanför där det är lite ljusare är det rätt???

noora
0

Ser lågan ut som på en HotHead? Jag hittar inget helt perfekt exempel, men i den här filmen på youtube använder dom en HotHead och där kan du se hur den lågan ser ut och var i lågan dom arbetar. Kolla från ungefär mitten av filmen (du kan strunta i slutet av filmen där dom täpper för lufthålen på brännaren, det gör dom för att skapa en reducerande låga).

http://www.youtube.com/watch?v=3A3BaKszW5A

Hur lång tid tar det för glaset att smälta då?

gulp01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det tar någon minut mensdan tycker jag det inte är mjukt nog att snurra runt hela mandrellen, utan jag måste ta om, om du förstår vad jag menar….Ska kolla filmen.

Vad är HotHead ?? Har tänkt köpa brännaren på PMC när jag kommer till Stockholm är den att rekommendra ?? se bild

noora
1

Den du pekar på hos PMC är en HotHead :-) Förmodligen den vanligaste brännaren av dem som går på enbart gasol. Jag vet duktiga lampworkare som gör riktigt fantastiska grejer på en HotHead, så den funkar alldeles utmärkt.

När du snurrar glaset runt mandrellen ska du hålla glaset i lågan och mandrellen bakom lågan. På så vis smälter du mer glas samtidigt som du snurrar upp glaset på mandrellen. Jag brukar dessutom snurra på glasstaven samtidigt, eftersom den annars bara smälter på den sidan som är nedåt mot lågan. Men om glaset inte smälter tillräckligt fort för att du ska kunna göra detta i någorlunda tempo så är antingen lågan för liten eller så arbetar du för högt upp i lågan.