Lödningen blir inte bra!!!
Hej
Ny på Tiffanytekniken. Har skaffat lödkolv, lod, fluss, glasslipmaskin etc från webben (Uniekeglas). När jag sen ska löda, så blir det inte bra. Det känns smutsigt, klumpigt, kornigt liksom. Tror ni det är lodet, eller är det min teknik som är fel. Har provat att klippa små bitar och låta dem flyta ut på spetsen och sedan dra. Har provat att löda genom att hålla "lodstång" mot kolven och följa med…
Finns det inte någon som har en liten videosnutt som kan mailas till mig, om hur man egentligen ska löda det…
Tacksam för svar.
Mvh Mille

du har väl inte missat lödfettet som ska på innan lödning?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Det vore intressant att veta vilket lod du använder 50/50 eller 60/40 (Sn/Pb) är de vanligaste och för tiffany skall fom vara rena (inget flux i lodet) det finns lod med flu i som smetar.
Temperturen på lödkolven är oxå viktig. Och man fluxar kopparn ordertligt
Det finns bra exemper på hur det kanb gå till på youtube sök på glas + Soldedring
AleZK

Om du är bra på engelska finns många gode råd och rön på Stephen Richards blogg om Soldering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna film på yuo tube är bra men det handlar om amerikaska märken och han pratar F:
Hej
Tack alla!!! Finns ju massor på Youtube, bara man söker på engelska… Tror inte det är tekniken, snarare lödtennet. Ska köpa nytt och testa. Någon bra svensk hemsida som säljer, eller ev butik eller ja typ verktygsaffär…
Förresten det här med att varmlöda på kopparen, alltså värma upp först. Många på Youtube gjorde inte det och det verkade fungera ändå. Hur gör ni?
/Mille :)
Hej,
Enligt min mening är det bäst att först lägga ett tunt lager lod genom att snabbt föra kolven över kopparen och sedan göra fogen med snygg rundning med rejält med lod. Inte värma för mycket för då finns två problem; 1 att limmet på koppart blir för varm och släpper. 2 glaset får spänningar och kan spricka.
Det ända lod som finns i vanliga affärer som går att använda till tiffany är Sn/Ag (97%/3%) på Clas Olsson, den är dyr och ska väll bara användas till smycken. Annars är det Slöjddetalj.se som har 50/50 eller 60/40 på stång och dom som säljer tiffany saker på nätet. Jag köper hos TGK (25kg pack)
AleZK