Syrgaskoncentrator hur? Vilken brännare?
Jag tänkte uppgradera till en dubbelmatad brännare och undrar hur får man tag i en koncentrator till vettigt pris, går det att importera från exempelvis Tuffnell och är det speciella tullregler eller? Hur har ni andra gjort?
Hoppas även att ni kan dela med er av era åsikter och erfarenhetar av olika brännare.

Tuffnell ligger i England och därmed inom EU, då blir det ingen tull på varorna. Rent skattemässigt räknas det inte ens som import när man hanldar inom EU. Om du handlar som privatperson betalar du brittisk moms på varorna (ingen svensk moms tillkommer alltså). Om du handlar som företag är momsen lite knepigare, kolla på skatteverkets hemsida så borde du hitta information.
Jag har en Nortel Minor Bench Burner och tycker att den funkar bra. Jag har lyckats få en begagnad syrekoncentrator gratis så jag har ingen åsikt om var man köper dem billigast, men jag vet flera som har köpt sådana från Tuffnell. Jag har handlat glas från Tuffnell och förutom att frakten är lite långsam (jag tror att varorna åker lastbil för att det ska bli så billigt som möjligt) så har dom bra service. Dom är också väldigt hjälpsamma om man har problem, t.ex. om syrekoncentratorn man köpte av dem strular. Jag köpte min Minor från Sundance Art Glass i USA när dollarn var billig.

Ni som köpt syre koncentrator från Tuffnells , hur är det med stickkontakten , ser den annorlunda ut än den svenska ? Följer slang med ? Hur mycket går frakten på ungefär då man tex beställer koncentrator och brännare.
/Gunilla
stickproppen såg annorlunda ut MEN kontakten på själva koncetratorn var en helt vanlig sådan som är till de festa datorer och bildskärmar (med separat strömsladd) sånna hade gubban massor så böt hela sladden.
det man skall tänka på om amn köper hela kitet på tuffnell är att regulatorn man skruvar på på gasflaskan inte funkar med svenska flaskor jag fick köpa en ny för runt 1800 och det var ju trist…

Ja, då är det nog bättre att köpa koncentratorn + bara brännaren från Tuffnels och att köpa regulator i Sverige kan jag tänka mig.
Har någon provat PMC.s brännare. ![]()
Funderar på att börja med den, men blir det tillräckligt varmt så att man smidigt kan göra sina pärlor.?
Eftersom jag vill börja nu och under vinterhalvåret måste sitta i köket och jobba , min verksatad är inte varmbonad ännu. Jag tänkte att denna lilla brännare tar mindre plats och är lättare att plocka bort än en hel anläggning med koncentrator m.m /Gunilla