gjuta in mässing
Jag gjuter in mässingsfolie 0,2 mm mellan glasen.Har försökt med att låta mässingen gå utanför glaset. Då får jag efter bränning i 805 gr en missfärgad mörk mässing. Finns det någon som har ett bra tips som gör att mässingen behåller sin glans och färg
du får vad efter bränning i 805 grader? det tycks ha ramlat bort lite text
. jag har aldrig låtit mässingen gå utanför själv nämligen så jag vet inte precis hur den ser ut då. *edit: du la visst in den saknade texten medan jag skrev*
men tror du inte att du önskar det omöjliga? det är väl ganska rimligt att den permanent ändrar sitt utseende vid så hög temp? jag vet iofs inte om den gör det enkom av värmen eller om nån oxidering också inträffar, den skulle man ju i såfall möjligen kunna försöka förhindra men med vad som i sin tur skulle motstå hettan
?
Hej igen
Tack för ditt svar. Jag har sett fusade änglar med vingarna av mässing som går utanför glaset och det ger ytterligare en dimension till arbetet. Idén är väldigt användbar till många olika arbeten. Skall höra med en smed som finns i närheten och som arbetar med mässing. Kanske kan jag få ett tips av honom.

Jag tror inte du lyckas med det. Jag har keramikugn som gör att kanterna på större glasbitar blir snabbare varma än mitten, och då kan man åstadkomma fina färgnyanser alltså behålla originalfärg i mitten, men mässing och koppar blir missfärgat, som jag tycker iofs fint om det inte är stora ytor. Jag bifogar en bild men vore glad om ingen kopierade designen.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
första dagen ur sängen efter en envis influensa och jag var snabbt ute vid ugnen för att se hur mitt senaste försök med mässingen utfallit. Denna gången hade jag stuckit in mässingen som ligger utanför glaset i en bit skamoflex. Det gick bra! Jag fortsätter mitt arbete och hoppas kunna lägga en bild på det färdigutvecklade arbetet.

vad är skamoflex?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Mässingen oxiderar. Men det är bara att ta bort det svarta med lite smärgelduk så blir mässingen guldgul igen. Svårare är det inte.