Val av fusingugn?
Hej
Jag har precis börjat med detta underbart roliga hantverk (glasfusing). Har hittat till detta fantastiska forum där man får otroligt mycket matnyttig information!! Vilken kanonsidag!! Nu ska jag inhandla en fusingugn och vore tacksam om ni som vet vill dela med er om ni har någon erfarenhet eller information i detta. Det finns några att välja emellan och jag har kommit fram till ett par alternativ.
Det finns en hos PMC som är för både glasfusing, silverlera och emaljering, denna är billigast. Det finns enhos Uterm som heter G50 som också fungerar för alla ändamål. Ceramasyd har en ugn som heter IR3030, dessa två är dyrare än hos PMC.
Min fråga är - vad skillnaden är på dessa ugnar är förutom priset och om någon rekommenderar någon speciell av någon orsak? Storlekarna är ungefär detsamma, G50 var något större föstås.
Tack på förhand
Jag har en annan fråga som rör fusingugnar. Har köpt en liten f-ugn av Cerama (plattstorl. 30x30cm). Efter ca 200 bränningar böjade den bränna mkt ojämt. Tackfusing till vänster och fullfusing till höger på samma platta och bränning. När man lyser med ficklampa på elementen syns det tydligt att kanthaltråden har "släppt" på vänster sida ca 4 cm och dragit ihop sig till höger. Kanthaltråden är nu mkt tätt lindad till hö och glesnar till vä, fö ser den "spänstig" ut (gäller alla element). Det förklarar den ojämna bränningen. Är det riktigt att inte fästa kanthaltråden på bägge sidor om staven i elementet. Skall få en ny ugn eftersom automatiken krånglar i bland, men jag befarar att det blir samma problem med den nya efter ett ant bränningar. Är det någon som vet hur andra märken är konstruerade?
En fråga för någon med erfarenhet t ex Eva Rittsel / Återförsäljarna som besöker forumet?

Att kanthaltråden drar ihop sig sker faktiskt ibland. Har du kollat att din ugn står exakt plant? OM den lutar det minsta så glider tråden när den är varm och då blir det varmast under de tätt ihopslingrade elementrtrådarna. En ugnstillverkare gjorde ugnar i början där man öppnade locket och elementen gled ner mot basen - dvs de var monterade i locket - från öppningen ner mot gångjärnen. Om ni förstår vad jag menar.
Men kolla att era ugnar står plant. Då ska inte tråden glida och elementen bli ojämna!!!!
Tack för svar. Jag förstår vad du menar. Har från första början försökt "mäta in" med hjälp av vattenpass på sättplattan (det är inte det lättaste). Eftersom locket är lite "toppigt" ovanpå går det inte att sätta vattenpasset där. Automatiken sitter på lockets högra sida och den kan nog tynga ner lite där när ugnen är stängd.Borde inte kanthaltrådarna vara fästade på stavens bägge ändar?
#1 Du bör nog ringa och prata med Cerama för det låter som om ditt element släpt om det nu inte sitter fast i båda ändarna! Här hittar du den som är närmast dig. www.cerama.nu /Louise

#3 Kantahaltrådarna ska vara fästade. Så ring till den som sålt ugnen till dig. Har du ställt ugnen horisontellt med golvet ( om inte det lutar
) så är det fel av leverantören. Berätta hur det går för det är viktigt för oss alla andra som köper ugnar!
I går eftermiddag fick jag en ny ugn. Vad vi (återförsäljaren av ceramas prod. och jag) kunde se så är inte kanthaltrådarna fästade på vä sida. man gör inte det enl. ÅF, men jag sådde ett frö av bryderi, och som det lät skulle ÅF föra frågan vidare centralt. Vad jag kan förstå så kommer det att bli samma problem med den här nya ugnen efter ett ant bränningar. Eftersom ugnen är liten (sättplatta 33x33cm) så behöver man ha jämn värme över hela plattan för att kunna göra någorlunda stora saker. Det kanske inte märks så väl på en större ugn. Titta efter på era ugnar ( lys med ficklampa på elementen så syns det tydligt). Jag kan väl inte göra mera än att avvakta. Ni som ska köpa ugn nu har kanske fått något att tänka på? (Den ugn jag har finns på sid 71 i ceramas katalog och heter IR 3030 Bordsugn)
Har mailat till Björn Nyström Uterm, han skriver att deras ugnar har element som är förankrad i rörslutet så att de inte kan dra sig från änden. Det kommer jag att ha i åtanke när jag ska nyinvestera.

Jag har också haft lite problem med min Ceramaugn IR3030, men det blev bättre när jag drog åt spännet på framsidan ytterligare ett varv (en mutter på snäpplåset). Men mitt problem var först att jag fick olika temperatur fram och bak, vilket löstes. Sedan har jag fått stora blåsor på några större 30x30 saker (helt omotiverat enligt mig). Så jag ska lysa och kolla.
Hanna
Jag är keramiker och jag började bränna mina fusingsmycken i min keramikugn.
Jag trodde att jag skulle kunna bränna flera plattor ovanpå varandra såsom jag gör med keramiken, men jag gick bet. Tydligen är glaset mycket mer känsligt för temperaturskillnader. Jag märker ingen direkt kvalitetskillnad på topp och bottenlagret när jag kör mina glasyrugnar med keramik. Glas kan jag visst bara köra ett lager åt gången.
Men jag är lite bekymmrad- för när jag tycker att jag hittat den optimala temperaturen för fullfuse så blir nästa bränning inte lik föregående trots att jag håller samma temperatur. Tydligen är min ugn inte så jämn i temperaturen. Jag tänkte att jag kanske måste köpa en riktig fusingugn, men nu förstår jag att det kan vara vissa bekymmer med dem också.
Hur ska man bära sig åt?