Blästringsfrågor
Hej! Jag går i blästringstankar och undrar om någon här kan svara:
tror ni att det går att blästra glas med en stark högtryckstvätt med våtblästertillsats?
Om jag köper hel utrustning, stämmer det då att kompressorn måste vara på minst 500 l/minut?
Det blir väldigt dyrt och begagnatmarknaden är skral. Tacksam för svar och goda råd!
Jag ska köpa en blästerbox och kompressor, men jag nöjer mig med ca 300l/m tänket använda aliminumsilikat som bästermedia.
Skal man upp i 500l/m så är det stor kompressor då redan 300l/m kräver ca 16A ström

Jag har en äldre kompressor som tar 7-800 liter, och det är ju bra att kunna ha så mycket för jämn strålning. Ju lägre siffran är, desto mer paus måste man räkna med under arbete, svaga kompressorer orkar inte hålla trycket på samma nivå utan så fort du börjar blästra och trycket sjunker, "tappar de andan". Det är bättre att arbeta med högre elförbrukning under kort tid än att dra ut på tiden och jämt vara irriterad, man vill ju ha jämna ytor på arbetet.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

En billig kompressor gör att du som Maria säger får jobba mindre och vänta längre tills trycket blir bra. Men ska man inte massproducera kan det fingera bra med en billig och enkel kompressor. Men professionellt så kostar en kompressor ca 6 000- 8000 kr.

AleZK: räcker 300l/m?
Jag kommer ingen vart med detta kompressorköp, är för velig och det är ju en djungel av parametrar att försöka få grepp om…
Istället för kabin tänkte jag skaffa en blästersug (vakuumbläster) http://www.nederman.se/Local/Sweden/~/media/PDF%20files/Local%20pdfs/se/9848180800_bl%C3%A4stersug.pdf.ashx
som egentligen "kräver" 500 l/min. Men med aluminiumsilikat kanske det funkar med 300 eller?

Om det kräver 500 liter då ska du skaffa en kompressor som ger den det. Blästermedel ändrar inte behovet på tryck.

Jag hittade inte uppgift om decibel, sådana manicker brukar vara hemskt högljudda. Du får tömma och filtrera blästermedlet varje gång behållaren blir full och då blir det ju damm i alla fall. En sådan mobil bläster är praktiskt när man vill blästra stora föremål t.ex. stora fönster, stora stenar, bilar mm som är svåra att flytta. Om du har ett blåst glas som t.ex. ett litet vinglas då är det rentav olämpligt kan jag tycka.
Det går att blästra med 300 l/min men vill man få snabb bearbetning och gå djupare vid varje sprutning så krävs mer flöde så att mer blästermedia "flyter med" per tidsenhet.
Så om du får rätt tryck för du rätt hastighet på blästermediat och flödet att du för tillräkligt med media per tidsenhet. Om du har lägre flöde får du hålla på längre.

Vad jag tror är att har man en sådan "cirkulationsbläster" där luften går både ut och tillbaka genom samma munstycke, kan ju bli knepigt att få till flödet med mindre kraft. Har du mindre tryckluft, träffar blästermedlet glaset med mindre kraft om det dessutom sugs tillbaka samtidigt.

Tack snälla för era svar!
Dilemmat är att jag vill blästra ganska stora glasskivor. Helst skulle jag vilja ha en kabin som är konstruerad för det - men har inte sett att någon finns i Sverige. Tips?
Om jag hittar en lämplig kabin och ska blästra med al.silikat - då bör det alltså räcka med 300 l/min? Jag vill ha 1-fas.