ugn för pärltillverkning
Är det någon som har erfarenhet att denna ugn för att göra pärlor. Verkar ju lite intressant.
.jpg)

Det är inte ugn egentligen utan ett litet "hus" som gör att lågan värmer upp glaset snabbare eftersom värmen blir mer koncentrerad därinne.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Har du någon erfarenhet av hur den fungerar, Är det bättre än att köpa brännare och syrekoncentrator? När man läser om den verkar den ju ganska bra.
/gunilla

Har du någon erfarenhet av hur den fungerar, Är det bättre än att köpa brännare och syrekoncentrator? När man läser om den verkar den ju ganska bra.
/gunilla

Nej, ingen erfarenhet här, jag kom aldrig igång med min utrustning, den väntar på lediga dagar :-)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
tittade oxå på den men kände att jag skulle känna mig så begränsad när det gäller att komma åt samt storleken är ju svårt att få en riktigt fin punktmarkerad låga när man jobbar nmed tunna stringers etc. för min del blev det en syre koncentrator från tuffnell…

Jag har inte testat just den ugnen, men när jag var på kurs använde vi en liknande med glipa på båda sidor (så att man kan välja vilken hand man ska ha mandrellen i). Hemma har jag en uppsättning med syrekoncentrator. Valet föll på den för att jag råkade få en syrekoncentrator gratis.
För en nybörjare kan det vara lättare med ugn (eller "kruka" som jag brukar kalla det…). Du får jämnare värme och en mer "förlåtande" omgivning kring lågan och det kan vara lättare att hitta rätt ställe i lågan om du ställer brännaren på samma avstånd varje gång.
Med syrekoncentrator får du hetare låga och kan smälta glaset fortare (på gott och ont) och får full frihet kring lågan (på gott och ont). Det går också åt mycket mindre gasol.
Någon med mer erfarenhet av båda sorterna kan säkert säga mer, men jag tror att valet mest handlar om hur du gillar att arbeta. Jag har sett helt fantastiska skapelser gjorda med båda sorters utrustning, så ingen av dem begränsar egentligen. Däremot kan jag säga att om du inte har syrekoncentrator så är det bättre med pärlugn än utan.

Tack för tipsen ska fundera på vad jag ska välja. Förstår att det är både för och nackdelar med båda varianterna /Gunilla