Djupgravyr
Vill gärna ha tips och råd på hur man gör djupgravyr.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
först ritar man ju upp ett mönster. ta ett karbrundumstift eller stort diamatstift och gräv dig ner undan för undan på hög hastighet. Du ska inte gå ut direkt ut i kanterna på det upritade mönstret. å inte ner för djup. Det ska bli som en "lins" när man känner på ytan om man gör en boll. Ta sedan och kör på låg hastighet för att få lite finare yta. Byt till ett finare stift eller ett lite slitet diamantstift och kör nu ut till konturerna på mönstret. Ytan ska bli så fin som möjligt. Känn med fingert på yutan om det är nån ojämnhet och kör lite extra där med stifet och sudda sen utåt mot sidorna för att undvika gropar. Kör i slutet på väldigt låg hastighet och gör en fin mjuk yta och jämmna till kanterna så de blir jämmna.
Har du nått handgraverat så är det lite lättare att tilla hur det ska likna. Det är svårt i början men med lite hjälp så fixar du det!!! Du kan kontakta glasskolan och kanske få lite expert råd. Fråga efter Robert Pettersson ärare på gravyr. Eller tigg lite kopior från lärarböckerna. Där finns jätterbra bilder och namn på stift osv.
Lycka till/Sofie

Tack så mycket för dessa tips. Jag avvaktar nog en stund till med att ge mig in på denna vetskap. Men känner att det är läge att börja samla på sig lite kunskaper i förväg. Aldrig fel att vara teoretiskt förberedd.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Hej! Du hittar glasutbildning i Orrefors och i Kosta glasskolor. Jag har eget företag inom yrket och ger också kurser, enligt överenskommelse. Du kan ju ha det i tankarna, när du kommer så långt att du vill satsa. Spara uppgifterna i så fall: http://www.glasdeco.se vänstermenyn, övrigt, kurser.

Tackar för det.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Nu har jag köpt mina första diamant stift. Får se hur lång tid det tar innan jag vågar ge mig in på djupgravyr ;-)
Audiatur et altera pars

Vad har du köpt! Så att Claes Olsson fått in ett proffsigt gravyrverktyg för en ringa summa och också diamantstift. Har någon testat detta?

Det är setet på Claes Olsson jag köpte. Har som sagt var inte testat det än, men det kommer när det blir tid för det. nu är det mest jobbsökeri, barnens skolor och julförberedelser som tar tid här hemma. Vill gärna känna att jag har gott om tid när jag ska experimentera lite ;-)
Audiatur et altera pars

Oj, skriv och berätta hur det gått sen åsa. För jag vill verkligen veta, var ju nere och hälsade på glasskolan och Robert när vi hänmtade Timon i sommras/Höstas, och han sa att de hade fått in på claes olsson.
För gravyr var ju det enda jag faktiskt var ganska duktig på när jag gick på glas och det är väl det jag vill fortsätta med.

Jas, Åsa! Testa! Vi vill veta hur det nya "proffsiga" kittet på Clases Olson fungerar. Mina stift är utslitna och jag behöver något nytt. Verktyget verkar helbra.

Jag köpte 20 diamantstift i Sollentuna mässan av ett danskt företag som heter OBSERO, Ulrik Clausen. genomsnitt 10 Kr st. Inte testat än, men återkommer om det efter julrushen.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Underbart. Det är jättejobbigt att hitta bra diamantstift. Ge oss rapport ni glada spejare!
Är det fler som har bra tips? Hör av er.

Jo, de där stiften var ungefär så mycket värda som de kostade, de vibrerar och är allmänt jobbiga. Ville bara säga det, jag som är van vid proffsverktyg. Men testa gärna själva, de kanske går bra att använda i en enklare maskin som vibrerar så det jämnar ut sig 

Japp, jag återkommer i mellandagarna med rapport., ;-)
Audiatur et altera pars

Fint. Jag ska nämligen handla upp mig på nya verktyg eftersom jag fått tillbaka på skatten!

Köpte mitt första gravyrset i går på Claes Olsson och var sen på Lions loppis. Köpte på mig massor av vackra karaffer, vaser och skålar i glas för inga pengar alls.
Körde på frihand bara för att få känna på och det blev ganska fint tycker jag. Men skall jobba lite till på vasen som min dotter skall få.

Och jag jagar dig fortfarander Åsa, eftersom din låda skräpar i vår hall sedan många veckor, jag har dåligt med plats att förvara färdiga paket. Om du inte vill ha grejerna, säg det då.