får inte loss pärlan
Hej.
Har nu gjort mina livs första pärlor, inte så vackra men mina första. Fick loss en från mandrellen men sedan gick dom andra inte loss. Har provat med en tång, har haft dom i kallt vatten och t.om i frysen enligt litteratur tips, Hjälp mig vad gör jag nu?? Varför blev de så här jag doppade dom naturligtvis i separator innan.
/Gunilla

Det är lätt hänt i början att man "drar" för mycket i glaset så att det blir små sprickor i separatorn. Ibland märker man det när man arbetar då en flisa av separatorn faller av. Då är det lika bra att lägga undan den pärlan och börja på en ny.
Jag tycker även att pärlorna fastnar hårdare om man värmer pärlan för mycket, vilket man också lätt gör i början.
Märket och modellen på separator kan också spela in, en del spricker lättare än andra och en del är svårare att få loss även när man har gjort allting rätt. Senast köpte jag separator för glaspärlor från Edab Keramik och den har funkat jättebra på alla sätt.
Du rörde väl om separatorn ordentligt innan du doppade pinnarna?

Fick till slut loss pärlorna någon sprack andra hade jag ett dygn i frysen och då släppte dom.
Nu ska jag ha ny separator på men jag tycker den fäster dåligt på mandrellen,jag har sandpapprat mandrellen innan jag började använda den och sedan tvättat av den. Jag har rört runt i separatorn ordentligt, vad kan jag göra mera på vissa ställen fäster den inte/Gunilla

Stäng burken noga och skaka den ordentligt. För säkerhets skull kan du vira in burken i en handduk innan du skakar, du vill nämligen inte spilla separator över hela rummet om locket sitter dåligt…
Ju långsammare du drar upp mandrellen ur separatorburken när du doppar, dess tunnare lager blir det. Det känns lite bakvänt, man tror ju att det skulle vara tvärt om. Du kan alltså testa att doppa mandrellerna lite snabbare och se om det blir tjockare lager.
Det behövs inte speciellt tjockt lager egentligen, bara det täcker mandrellen helt där du sätter pärlan.

Har fortfarande svårt att få loss pärlorna. Ska mandrillen sandpappras mycket innan man sätter på separatorn. Kan det vara det som är felet eftersom separatorn fäster så dåligt.??/Gunilla

Jag har inte sandpaprat mandrellerna alls. De har blivit lite slipade av separatorn när jag har putsat dem, men jag har aldrig avsiktligen sandpaprat dem. Det borde alltså inte vara brist på sandpapring som är felet 
Vad har du för separator?
har inte heller sandpapprat mandrellerna någonting, men märkte att när separatorn började bli för torr så fäste den dåligt (ville hellre stanan i burken än på pinnen)

Jag har köpt ett startpaket från Tyskland på burken med separator står det Provetro. Men jag kanske löst mitt problem, jag gjorde helt enkelt separatorn tjockare, blandade då i separator pulver från PMC eftersom det andra var slut. Nu ser det faktiskt mycket bättre ut. Tydligen ska det ha en konsistens av långfil inte filmjölk eller är det fel.?Ska bli spännande att prova i morgon . Nu sitter i alla fall separatorn på mandrillerna oavsätt om dom är sandpapprade eller inte. Ja det blir mycket try and error när man inte gått någon kurs utan ska läsa sig till allt /Gunilla

Har hört att det ska funka att lägga stålpinnar med fastnade pärlor i coca cola…
oh det tipset skall jag prova nästa gång… har problem med mina tunna pinnar att pärlan gärna fastnar…

Cocacola det låter häftigt. Men nu fungerar det för mig har bättre konsistens på separatorn. Har dessutom skaffat en lås-tång som riktigt nyper åt mandrellen då får man bättre tag, frysen hjälpte ju ocså till/Gunilla
Jag testar cola-tricket nu. Har ställt mina första försök till pärlor i cola under natten. De sitter som berget. :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Hur har det gått? Har du fått loss pärlorna?
Ojj, glömde bort den här tråden…
Jodå, colan gjorde sitt till på en av dem, den andra fick mandrellen lite stryk av gummiklubban o kom loss tillslut.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet