Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 11068 ggr
Mumlin
0

Olja i glasskärare?

Nu har jag slått till och köpt en ugn och alla tillbehör! Lycklig! Är nybörjare och ska prova mig fram i olika tekniker. Tar gärna emot tips som kan förenkla fusingen!

Men till min fråga: Vad använder du för olja i glasskäraren och vart köper du den?

//Mumlin

jagga-ewe
0

Jag har hört att symaskinsolja funkar bra.

För egen del har jag en skärare utan oljebehållare men brukar lägga på lite WD40 eller 5-56 o det funkar fint. Sånt hittar man i garaget eller på Biltema. Eller antagligen i hyllan hos vilken verktygshandlare som helst…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

AnneliL
1

Jag använder alltid symaskinsolja. Det funkar alldeles utmärkt, och finns att köpa i större varuhus eller hos sybehörsaffärer.

gulp01
0

Jag använder speciell olja som finns att köpa där jag köper mina skärare. Sedan låter jag skäraren stå i en glasburk med olja så att alltid skär"ytan" står i olja. Jag skär mycket planglas och är rädd om min skärare , vill att den ska hålla länge

Glasskäraren jag har:

http://www.tiffany-bedarf.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2079&category_id=72&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Oljan jag använder

http://www.tiffany-bedarf.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1528&category_id=353&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

/Gunilla

EvaRittsel
1

Man behöver inte speciell skärolja. Vanlig symaskinsolja går superbra. OM man vill kan man späda den med lite lecknafta och då får du den skärolja man betalar dyra pengar för hos specialbutikerna. Men man får ju också en j-kla odör i lokalen!!!!!

Låt sen din skärkniv stå i en burk med lite skumgummi och olja i botten. Då håller den längre. Inuti skärkniven är det en liten veke som suger fram oljan från skaftet och smörjer skärhjulet. Om den torkar tar det lite xtra lång tid att få skärkniven i toppform igen och de första alstren du skär kan bli lite stressade ( och skärbladet mår dåligt).