Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 6221 ggr
MACAM
0

Snett vid slumping

Jag har nu gjort fyra försök att slumpa i en form som är 17cm i diameter och 4 cm djup. Samtliga gånger har skålen sjunkit snett i formen. Glaset är 6 mm (2 ggr 3 mm) Vad gör jag för fel?????

mariatingsund
0

Jag råkade ut för samma sak många gånger, så jag väntar på svaret med spänning :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AnneliL
0

Jag antar att ni varit jättenoga med att lägga glaset rätt från början.

Ett par funderingar:

… Står ugnen/ugnsplattan/formen lite snett kanske?Liten lutning kan göra stor skillnad - mät med vattenpass.

…Hur är värmen fördelad i ugnen? Om ugnen är varmare, eller värmer först i ena sidan t.ex., så sjunker den delen av glaset först. Det kan kanske göra att slutresultatet blir snett? Om det är så, skulle jag prova med att förlänga tiden lite… kanske bör man i så fall sänka temperaturen något också.

Rätta mej gärna om jag tänker fel!

mariatingsund
0

I mitt fall inget stämmer, formen står plant (i vattring), och har keramikugn där alla fyra väggar värmer jämt. Och klart jag la glaset centrerat. Det var mystiskt tyckte jag. Och det hände varenda gång, 4-5 gånger har jag försökt innan jag gav upp.

noora
0

Kolla att även insidan av ugnen är vågrät i alla riktningar. Jag trodde att min ugn stod vågrätt men efter att ett antal glasbluppar blev sneda åt samma håll tog jag fram vattenpasset en gång till och mätte. Om jag ställde vattenpasset på taket av ugnen såg det finfint ut, men inne i ugnen lutade det ganska mycket utåt.

mariatingsund
0

Efter två misslyckade försök tog jag vattenpasset över formen åt alla håll, inte hade det hjälpt :-)

AleZK
0

Hur är det med evakuerings hål för luft i formen? Kommer inte luften ur när glaset skjunker så kommer den att vilja gå ut genon en kant och då förskjuter glaset Oskyldig

mariatingsund
0

näpp. Jag tror det var skogstrollet :-D

EvaRittsel
0

Hur ser slumpformen ut? Har den kanter - brätten? OM den har det är detta ett typiskt tecken på att brättet är för litet. Men slumpar du i en form utan brätten så förstår jag inte vad som sker. Antagligen för hög temperatur.

mariatingsund
0

Det var en vinge, Har inte kvar bilden, men skissade en. Vad menas med Brätten? Formen var större förstås än glaset, prövat med två trekanter och som en fyrkant över, inget gick.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glömde bilden

EvaRittsel
0

Jag förstår att vingen föll ihop. Det är en för brant lutning och ska du slumpa den så måste du göra det på betydligt lägre temperatur under mycket längre tid. Då kan det gå om man hela tiden har koll på slumpningen.

Med brätten menar jag t ex kanten på ett fat.

mariatingsund
0

Alltså skissen var ju överdriven, men tack för tips ändå, nästa gång ska jag ta lägre temp och längre tid. Fast det är ju hopplöst experimentera 100 gånger för en stycks skull. Men poängen är ju att jag försökte på flera sätt och aldrig har det hamnat i mitten, däremot det var fint veck utan knöl därnere.

MACAM
0

Jag har kollat ugnen både in- och utvändigt med vatttenpass så där är inte felet.

Glaset låg korrekt i formen men ändå blev resultatet snett.

Jag har nu försökt att slumpa om dem i samma form men med lägre gradantal och längre hålltid.

Lade glaset lite snett i formen och hör och häpna första skåalen (av fyra) blev faktiskt helt ok.  

Nu återstår att se om de andra fyra blir lika bra så barnbarnen kan få sina fotbollsskålar i julklapp

MACAM
0

Även andra skålen blev bättre efter att jag slumpat om den efter samma princip dvs att lägga den lite snett i formen..

MACAM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tre av fyra skålar omfusade med ett bättre resultat än efter första slumpingen. Bifogar bild så ni kan se hur de blev.

EvaRittsel
0

Det var väldigt häftiga fotbollsskålar! Förstår att det var lite petigt - för det är verkligen svårt att slumpa så runda formar när glaset inte har en yttre ring att vila på.

Jag antar att du slumpat i en IKEA-skål - rostfri - eller något liknande.

Att du behövt lägga dem lite snett beror på att svart och vitt glas kan väga lite olika. Det räcker med ett gram mer för det svarta och man får kompensera med att lägga glaset "snett" i formen.

SusannAlg
0

Sååå läckra!!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

[kissidor]
0

urhäftiga Glad!

mariatingsund
0

vilken toppenpresent för barnbarnen :-)

MACAM
0

Roligt att ni gillade mina fotbollsskålar och det gjorde barnbarnen också.

Nej jag har inte använt någon Ikea-skål eller annan rostfri skål utan en slumpingform som jag köpt hos Cebex/Cerama. Formen är 17 cm i diameter och 4 cm djup.