Blyinfattat glas
Hur görs blyinfattningar? Kan man fästa bly direkt på glas eller behöver man en s.k. "primer"?
mvh
Bertil
Blyinfattning innebär att man fäster glasbitar med varandra med böjbart bly med två kanter på längs den yttre och långa sidan.
Detta gör att glasbitarna fastnar om man sedan använder verktyg och dels trycker ner blyet och spikar med spikar runt de glasbitar som man har lagt på en träskiva i mönster. Man kan säga att det liknar ett pussel.
Om man däremot arbetar i tekniken Tiffany har man kopparfolie med lim på en sida och som man fäster runt glasbitarna och sedan använder man lödvatten som man penslar på kopparsidan och när man sedan sätter ihop två bitar måste man använda en lödkolv.
Mvh Anita
Tack för svaret Anita!
Vilken typ av "ihopfogning" blir starkast? Kan båda användas när man gör fönster till byggnader som t.ex. kyrkor?
mvh
Bertil
Är sugen på att testa att jobba i tiffanyteknik. Normalt så fuskar jag med keramik. I de stora keramikgrossisternas kataloger ser jag att de har material till bl a fusing m m, men var hittar jag grejer till tiffany? 
Kopparfolie t ex var kan jag hitta det? Har ni några tips om leverantör/grossist?

Att arbeta upp ett fönster med blyspröjs innebär att fönstret får stor stadga.Det vanligaste är att man använder sig av 8mm's blyprofil.Jag använder mig ofta även av 10mm's bly. Arbetet får en lödning i varje korspunkt, dvs.överallt där bly möter bly. Jag har som vana att arbeta med s.k.stålarmerat bly då fönstret överstiger 1 m i höjd. I blyprofilens mitt,det s.k. blylivet, går det en stålprofil.Stålarmerat bly lägger man vertikalt och horisontellt i arbetet, inte i yttre kanten, utan in i arbetet för att det ska ha en funktion.(den yttre kanten hamnar ju ändå oftast i fönsterbågens fals med inspikning och kittning,och får på så sätt stadgan)Blyinfattade fönster blir förvånansvärt stadiga,även de stora,då de väl är uppmonterade.Väldigt stora fönster bygger man ju sedan i sektioner ,där det går trä eller metall"ramar" emellan.Man kan även armera upp ett blyfönster med utanpåliggande/fastlödd med öglor,stålpinne, som sedan skruvas fast i själva fönsterbågen..
Vad det gäller Tiffany/kopparfolietekniken ,så ger även den en stor stadga till arbetet. Tennet som binder ihop bit till bit bildar ju en stenhård profil.Sedan kan man variera tennprofilens bredd genom att använda sig av olika bredd på kopparfolietejpen..På vissa ställen vill man kanske ha en bredare lödning/tenn"linje",och på vissare tunnare.Den variationen ger ju samtidigt mer dynamik till bilden.Kopparfolietekn.har den fördelen att man kan få till väldigt små detaljer i ett fönster(små bitar försvinner annars i blyprofilen)Jag kombinerar ofta dessa två tekniker.
Förr i tiden målade och brände man in detaljerna till kyrkfönstren ,och fogade sedan ihop dessa målade sektioner/bitar med blyprofiler.
Hälsn. Kaisa T.
Tackar Kaisa!!!
Det är ju "artikeldignitet" på ditt fina svar!!!!
mvh
Bertil

Det är jättetrevligt att Kaisa nu vill medarbeta här på vår sajt och svara på frågor kring just blyinfattning och Tiffany. Hon utbildar andra i detta och gör fantastiska saker. Titta på hennes hemsida och njut http://www.glashantverk.se
Välkommen som Medarbetare Kaisa!
PS. Det är Kaisa som finns bakom länken Höglandstorgets Glaskonst. DS
Ja, jag har varit där och sett både foton på hennes enormt vackra badrumsfönster bla och de fönster hon just då arbetat med på ett stort bord men även små blomkrukepinnar med änglar o dyligt att ha på balkongen eller i trädgården- en gedigen hantverkare är just vad Kaisa är!
Roligt att gå dit och leta presenter som är individuella och unika.