Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 7148 ggr
Ting13
0

lim till fusade smycken?

Hej,

nu har jag provat så många lim till att fästa hängen på baksidan av smycken men inget håller. Har provat allt från snabblim till tvåkommponent o ruggat båda sidorna….

Finns det någon som har något tips?

Tack Åsa

MaritaD
0

Hej! Mitt tips är att slipa lite på baksidan av smycket och på hänget. Limma med superepoxylim, finns både snabblim och långsamthärdande. Håller garanterat.

Lycka till!

SusannAlg
0

Rengör med T-röd innan du limmar. Jag använder Repair extreme-lim. Finns på ex.vis Claes Ohlsson (och i Ullared). Fungerar jättebra!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

[kissidor]
1

jag använder e6000 som härdar långsamt - får det vila i ett dygn sitter det så inibängen fast och har aldrig nånsin vad jag vet lossnat av sig självt. men det går ändå att bryta loss hänget om man får bra tag och bryter åt rätt håll, ev med hjälp av en kniv - vilket jag då ser som en fördel för att då kan jag byta öglan om nån vill ha en annan modell.

Mmadeit
1

e6000 säger jag oxå kanon lim men luktar apa!

noora
1

Jag har provat både e6000 och Repair extreme och tycker att de funkar lika bra så länge båda ytorna är helt rena och man ruggar upp ytorna lite.

Meta
0

Har själv alltid använd Extreme Repair men på senare tid har flera smycken lossnat. Efter kontakt med tillverkaren medger de att de har ändrat i "receptet".

Jag har själv gamla tuber kvar av gamla receptet vilket sitter som berget, går bara att ta loss med rakblad typ. Om det får härda 24 tim förstå¨s.

Fast det är inte heller helt sant, en kund jag har - hennes lossnar med jämna mellanrum trots att hon svär på att hon varken duschar med dem eller sprayar parfym på dem.

Någon som känner igen detta fenomen?

Ska definitivt kolla e6000, är det fabrikatet som heter så eller?

Mmadeit
0

det är själva limmet som heter så fru pärla har flera olika storlekar på tuber.

petsjo
0

Meta: Kan man se om det är det nya receptet på förpackningen. Jag har nämligen väldigt bra erfarenheter av Extrem Repair. Blev lite orolig att det inte kommer att hålla….

gulp01
0

Varför fungerar inte vanligt kontaktlim eller karlsonsklister. Har själv limmat med det och det har hållt någon månad nu. Kommer det att lossna med tiden???

Meta
0

petsjo: Det var en vän till mig som ringde tillverkaren och "pressade" dem efter att flera av hennes smyckan lossnat.

Uppriktigt sagt - för mig har bara 3-4 lossnat på flera år… men visst blir man lite orolig

Så jag tänkte ändå prova e6000 eftersom det tydligen används av juvelerare för att limma stenar. Ska bara hitta ett bra ställe att köpa det på också…

Tips någon? Har hittat på nätet i prisklass mellan 59 och 85 för en tub. Men då verkar "plastpipen" säljas separat (om man nu behöver den).

gunnelb
0

Hej,

Jag använder Casco glas o metallim, som jag köpt hos Clas Ohlsson. Limmet skall härdas i solen. Jag har provat många lim, men detta är det första som jag tycker håller. Jag brukar rugga ytan både på glaset och på metallen.

SkämsGunnel

Meta
0

Idag fick jag ett smycke i handen… det bara lossnade helt enkelt.

När jag gick hem kollade jag över alla mina favoritsmycken, de jag använt riktigt ofta. Fler än hälften lossnade. Dessa är 2 år eller äldre och limmade med Extreme Repair.

Känns inte alls bra… Ska prova med PL400 - det ska limma ALLT! Dock inte transparent tyvärr…

tistelflikkan
0

på frågan om karlssons klister och liknande så  vet jag inte hur ni andra tycker och tänker men jag vill inte använda något lim som inte är till för smycken eftersom det kan finnas människor som är överkänsliga för vissa lim när de kommer mot huden.

jag limmade mina första örstift på små glascabbar igårkväll, tog diamond glaze efter tips på PUSS och idag har jag dragit, vridit och vänt på örstiftet och det satt som berget. jag har även lagt på ett extra lager idag eftersom det blev lite ojämnt igår… så nu är örstiftplattorna helt täckta med limmet… haha. ska testa genom att använda ett par själv förstås, men det verkar hålla finfint som sagt.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

noora
0

Lim brukar inte ge allergibesvär när de väl har torkat, så jag är inte speciellt orolig för det.

Vad jag förstår så tål inte diamond glaze vatten utan kan lösas upp av vatten även efter att det har torkat.

tistelflikkan
0

ajajaj, vattenlösligt… inte bra… hittade en sån där casco glas/metall-lim i kylen som jag testar nu. ska härdas av uv-ljus från solen. ja, då kan de nog ta ett tag innan de härdar under denna årstiden ;p

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

rickyspace
0

Hej ! Jag använder Repair Extreme, finns att köpa på Clas Olsson. Fungerar kanon, men den måste härda i 2 dygn sedan sitter det som berg. Lycka till

EvaRittsel
0

Limma med Superepoxy. Men rugga först upp ytan både på glaset och metallen med en diamantslip. Och rör om 2-komponentslimmet minst 12 sekunder! Viktigt annars blandar det inte som det ska. Har under 8 år fått tillbaka ett smycke som inte höll i limningen.

MaritaD
0

Jag håller med Eva. Använder det långsamthärdande superepoxylimmet som härdar på 4 timmar. Det luktar inte lika mycket, men måste blandas under 30 sekunder och sedan har man ca en timme på sig att limma. Jag har inte lika många års erfarenhet som du Eva. Men under de två år som jag använt limmet har inte ett enda smycke lossat och jag har sålt massor med smycken, även ringar.

Mumlin
0

Superlimmen ska ju tydligen vara cancerframkallade…hur skyddar ni er?

EvaRittsel
0

Visst ska man vara försiktig. Se till att rummet är välvädrat. Jag är ingen expert men cancerframkallande är det säkert om man limmar massor, dagarna i sträck. Men då och då. Troligen inte. Men jag ser hela tiden till att det är vädrat och vädrar också noga när jag håller på.

Mumlin
0

Ska tydligen finnas ett nytt lim som är vattenbaserat som ska vara oerhört starkt, ett av de starkare som gjorts. Skulle få hjälp att kolla upp det av en som jobbar med sådant så om jag får reda på ngt så lägger jag ut det här. Inte fel om det kommer ett dunderlim som i stort sett inte kan släppa. (ska användas istället för att svetsa i industrin)

petsjo
0

Jag hittade ett lim på pmc, som var nytt för mig. Är det någon som har testat? Vore tacksam för erfarenheter innan jag dristar mig till att beställa!

Gott Nytt Glasår! / Petra