Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1186 ggr
miggen
0

nyköpt fusing ugn

Har just fått hem och installerat vår fusing ugn. Jätte roligt och tungt,

Kan jag få lite tips om vad man bör tänka på vid provbränningen och i övrigt.

Miggen

EvaRittsel
0

Ta det lugnt med första bränningen. Om du fått ugnen från Uterm så sörj för bra ventilation eftersom det luktar pyton när man bränner ut deras ugnar.Skrikandes Men det är helt OK och inget farligt. De har föredömligt nog alltid en inbränningsinstruktion med när de säljer sina ugnar.Glad

I övrigt så bränn upp till maxtemperatur med en hastighet på ca 200 grader per timme.

OM du har ugnsplattan i clilimanit ( liknar sten ) i ugnen ska du absolut inte bränna snabbare än 100 grader/timme upp till 600 grader första gången. Då kan de spicka. SkrikandesMen detta brukar Cerama informera om.Skrattande

Varför ska man bränna upp till ugnens topptemperatur kanske du undrar? Jo, för att då stabiliseras elementen bra. De blir hårda och sprödare efter första bränningen och kör du upp ugnen till topptemperaturen stabiliseras de på ett bra sätt - det bästa sättet helt enkelt. Låt ugnen svalna i sin egen takt efter uppnådd topptemperatur och öppna inte förrän den nått rumstemperatur första gången.

miggen
0

Jag har handlat av Cerama.

Det hade missats vid leverans så jag väntar på manualen för själva ugnen. Det är en ir 6090.

Jag utgår från att det är ungefär samma förfarande som när man startar en ny keramikugn. 

Men det är inget annat man bör tänka på? 

Ibotten på ugnen finns ett sorts glasfibertäcke med fyra tegel ovanpå

EvaRittsel
0

Nej det här räcker. Ceramas ugn luktar inte alls när du bränner den och de instruktioner som finns fungerar utmärkt. Det är faktiskt inte så komlicerat! Lycka till med din ugn!

miggen
0

Det har du alldeles rätt i för jag har nu idag kört första bränningen.

Vettig manuall och ingen lukt

Perfekt!!