Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4877 ggr
SaraAx
0

Slumpa gamla flaskor

Hej! Är väldigt ny på det här men hur kul är det inte att hålla på i verkstan. Har mest gjort smycken hittills.

Tänkte nu göra ett stort fat med gamla flaskor. Måste man vara noga med att rengöra och ta bort allt gammalt klister och dyligt från etiketterna? Eller bränns det bort automatiskt? Har försökt få bort det med T-röd och även aceton men det sitter bergfast…

Tack på förhand!

Evapeva
0

Jag har inte provat själv, men kan tänka mig att papper kan, om inte annat, göra att det blir oönskade bubblor i glaset.

Prova att ta bort etiketterna med kemiskt ren bensin eller lacknafta, det brukar funka. Lite olika vilket som funkar på vilken typ av etikett-klister. Finns att köpa i bl a färghandeln.

Är nyfiken på att prova att göra lite retur-glas-grejer själv, lägg gärna upp en bild på fatet när det är färdigt! Glad

SaraAx
0

Etiketterna har jag fått bort men det där eländiga klistret är som förgjort…

Evapeva
0

Jag tog bort tejp-klister på en metallburk ikväll med kemiskt ren bensin. Det gick, till slut. Men jag fick gno som en galning och byta "torktuss" många ggr. Så mitt bästa tips är kemiskt ren bensin och mycket gnuggande!

mariatingsund
0

Jag brukar först lägga i blöt, dra loss allt jag kan, ta det som är kvar med rakblad och sist tar jag bort limresterna med aceton.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

jagga-ewe
0

Jag har slumpat några flaskor, det är kul!

Har bara testat med ölflaskor ännu, o på dem blir man av med etiketterna och limmet om man låter flaskorna ligga i blöt. Jag har sparat etiketterna o försökt få dem på plats igen efteråt, men det kan vara lite lurigare. :) Inga probbs med de limmen, men det kan såklart vara olika. De fläckar som varit kvar har gått bra att få bort med hett vatten o diskmedel.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

theMaggan04
0

Oftast går etiketter och klister bort väldigt bra om de får ligga i blöt  ett tag och ev. efterarbeta med lite diskmedel och hett vatten (som jagga-ewe säger).

Små glasburkar och liknande kan har riktigt jäkliga klister som inte vill gå bort med vare sig diskmedel, blötläggning, T-röd, aceton, mm. Då är mitt tips att fästa en bra tejp mot klistret och dra av tepen igen, för då följer klistret med! Silvertejp brukar bita på det mesta. :)

theMaggan04
0

Oftast går etiketter och klister bort väldigt bra om de får ligga i blöt  ett tag och ev. efterarbeta med lite diskmedel och hett vatten (som jagga-ewe säger).

Små glasburkar och liknande kan har riktigt jäkliga klister som inte vill gå bort med vare sig diskmedel, blötläggning, T-röd, aceton, mm. Då är mitt tips att fästa en bra tejp mot klistret och dra av tepen igen, för då följer klistret med! Silvertejp brukar bita på det mesta. :)