nybörjare behöver hjälp
Hej
Jag är helt nytt på området glas men kommer att få möjlighet att hyra in mig i en fusingugn till sommaren.
Nu min fråga: måste vi alla använda samma sorts glas, allså med samma coe tal eller kan jag köpa lite glas själv som vi kan lägga i en gemensam bränning?
Tacksam för svar
glas med olika coe ska i princip brännas på olika sätt - men mellan system 96 och bullseye skiljer det inte så katastrofalt mycket, jag skulle nog säga att det kunde vara ok att bränna tillsammans om man inte är för kinkig.
för jag tror inte du menar att ni skulle blanda glas med olika coe i samma alster eller hur? utan bara bränna dom samtidigt?
men om några skulle ha tex bullseye och några fönster eller flaskglas så skiljer det för mycket i temp om jag fattat rätt.
Tack, ja du har förstått rätt vill bara bränna tillsammans. Men jag kollar med tjejerna vilket glas de använder.
Följdfråga: Kan man testa/räknar ut på nåt sätt vilket coe värde ett glas har?
Finns det något färgat glas som man kan använda tillsammans med fönsterglas?
mja man kan väl inte direkt beräkna det, inte med metoder som är tillgängliga för oss vanliga dödliga iaf. men du kan ju alltid kompatibilitetstesta det genom att välja ut en basplatta med känt coe, och sen lägger du dom andra bitarna på och fusar och ser vad som händer. bäst om du har polaroidfilter så du kan se vilka spänningar som skapas runt provbitarna. om du låter en eller två av bitarna du lägger på också vara med känt coe (tex basplatta coe 90 och en bit var av coe 90 och 96 på) så kanske du iaf kan uppskatta hur mycket ungefär det skiljer i spänning pga coe-skillnaden på dom med okänt coe.
det där med färgat glas och fönsterglas - jag ska börja med att säga att jag vet inte detta av egen erfarenhet, men marithaD som tittar in här ibland jobbar nästan bara med återvunnet glas och hon har berättat för mig att färgat flaskglas och fönsterglas kan blandas. men det behöver mycket högre temp än bullseye eller system96
Inser att detta är ett mycket större ämne än jag trodde. Skall nu först prata med flickorna och sedan till bilioteket. Känner jag behöver mera på fötterna. Återkommer för nyfickenheten är inte stillat.
Tack för hjälpen kissidor
jo solbacken, glas är ett ganska stort ämne 
men jag tror också det är därför det fängslar oss så, det finns alltid något nytt att testa och lära
!
lycka till 
Hej Solbacken o Kissidor!
Javisst kan man blanda fönsterglas med färgade vinflaskor. Det går även bra att använda bilglaskross ihop med fönster o flaskglas. Glasmästarna brukar vara behjälpliga och dela med sig av mindre bitar som dom inte har användning för.
Det finns en sorts fönsterglas som dom kallar för råglas som har en iriserande effekt på ena sidan. Det kan bli riktigt häftigt. Fast det är svårt att se vilken sida som är iriserande före bränning. Efter bränning syns det tydligt.
Så ett tips är att skära av en liten bit och köra på fullfuse för fönsterglas. Jag har en topptemp på 850 grader hålltid 10 min. om det inte är så stora alster.
Det är inte så bra att bränna fönsterglas flera gånger…det blir ofta matt på ytan gång två vid fullfuse.
Det är inte farligt att prova med flask o fönsterglas…det är ju gratis och man lär sig mycket av försöken…
Lycka till med glaseriet!!
se där hade vi själva kunskapens källa *vinkvink* maritha 
Hej Solbacken,
Fønsterglas har COE 82 och kallas också før floatglas.
Det finns färgat glas med COE 82 att køpa och det är kompatibla med det "vanliga" fønsterglaset.
Jag har køpt mitt färgade fønsterglas från www.glassforum.no, (i deras nettbutik kallar de glaset før flosingglass) och det har fungerat bra. Jag antar att man kan køpa den typen av glas från de allra flesta leverantører….
Men før å vara helt ärlig - experimentera, det är både skoj och så lär man sig massor!!!
Jag känner en som blandar glas med olika COE-tal och hon har aldrig några "stressade" glas. Vet inte riktigt hur hon får det till men det finns inte en tillstymmelse till stress när man ser på hennes ting med polaroidfilter…..
:-) Helena
:-) Helena