Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3997 ggr
Crossnet
0

Fusa cabbar med metaller?

Jag har ju läst att man rekomenderas att använda finsilver om man vill ha när man fusar glas.
Fungerar det inte med andra metaller?

Dvs om jag har silverpläterade länkar (Koppar i), eller koppar charms (Små hjärtan och även tjockare länkar o connectors)

Vad händer om man har i sånt i glaset? Brinner min ugn upp? Exploderar det? Eller blir det missfärgat?

Vill inte testa förrän jag vet att det inte är förenat med fara. Skrattande

noora
0

Börja med att kolla vad metallen har för smältpunkt. Om du inte vet vad det är för metall eller om det är en okänd legering av metaller är det bättre att låta bli. T.ex. smälter tenn redan vid 232 grader och till skillnad från glas så blir metaller flytande på en gång när de smälter. Du vill inte ha smält metall rinnande i ungnen Glad Många smyckesdelar i oäkta material är tillverkade av legeringar av "mjuka" metaller med låg smältpunkt och sedan pläterade i önskad färg.

Jag vet i alla fall att koppar, finsilver, mässing, järn/stål och sterling silver funkar (dvs har högre smältpunkt än temperaturerna man fusar i) men alla metallerna kan missfärgas och/eller reagera med glaset. Vissa reaktioner ser helt okej ut och kan t.o.m. användas till att ge roliga effekter, andra blir bara fula.

Om du är helt säker på att dina smyckesdelar är solid koppar och inte en kopparfärgad legering kan du testa med dem. Dock tror jag att pläteringen bränns bort och att de blir mörkröda eller svarta.

[kissidor]
0

ansluter mig till föregående talare, och kompletterar med en länk till bullseyes lista över vilka av deras färger som kan förväntas reagera med vilka metaller, och alltså ge missfärgningar - eller kanske som noora säger istället en häftig effekt: http://www.bullseyeglass.com/education/glasstips/