Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 6039 ggr
SaraAx
0

Varför sprack den??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nyligen köpt en ugn ifrån Uterm. Hittills har jag bara gjort små smycken, men tänkte nu göra lite fat och dyligt.

Började med ett fat i storlek 23x23 i Bullseye glas. Små rutor i rött, svart, vitt och klarglas och ett toppglas. Jättesnyggt tyckte jag, tills jag öppnade ugnen. Det sprack… Skickar med en bild.

Vad gjorde jag för fel?? Har använt Uterms förinställda program. 175 gr/h 516 gr 10 min, skip gr/h 815 gr 15 min, skip gr/h 516 gr 30 min, 25 gr/h 480 gr ---. Denna gången var jag inte ens nyfiken och smygtittade. Öppnade ej ugnen förrän den var nere på 25 gr.

Går det att "laga" på något sätt? Det ligger fortfarande kvar i ugnen och "vilar"…

Tacksam för svar.

[kissidor]
0

vad konstigt Förvånad - fattar jag rätt att det sprack när du öppnade? och jag som brukar öppna och tjyvkika på lika stora fat som det mycket tidigare Skäms

hade det hänt mig skulle jag provat att bara köra den en gång till - du har ju inte rört den där den ligger heller va? håller tummarna att du får ihop det igen - för visst var det läckert Flört!

irode
0

OJ - det var inte bra :-( Det är ju tydligvist under avkylningen som det kommit spänninger!

Har du tillräckligt med separator på sättplatan? - så att det inte är för att den har fastnat i kanterna?

Är det samme typ av glas? - vilken?

Bullseye förespråker gå långsamt till 371C innan slut på program - och jag brukar inte kika innan runt 45C.

mariatingsund
0

var det glaslara glaset av samma kvalitet som de färgade rutorna? Det ser ju ändå ut som om de opaka och det transparanta inte var kompatibla. Sprickan är väl vara i klarglaset?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kissidor]
0

fast sara säger ju att hon använde bullseye och inte öppnade förrän vid 25 Förvånad

men om hon fusar om det så borde det väl gå ihop om det hade nånting med temp att göra? och spricker det igen så borde det vara inkompatibilitet och då måste det ha blivit nåt fel nånstans efter som allt ska vara bullseye.

SaraAx
0

Ja allt var bullseyeglas och det ska väl vara kompatibelt med varandra??

Tycker ni jag ska köra samma bränning igen eller ska jag ändra något på kurvan? /Sara

[kissidor]
0

jag brukar iofs liksom irode säger också låta ugnen gå långsamt ner lite lägre än du hade med dina 480 - vet iofs inte hur fort din ugn självsvalnar. men när det ju gick på tok fast det till synes inte borde ha gjort det så är det väl lika bra att du justerar den grejen också. annars ser ju kurvan väldigt vettig ut för mina iofs icke så rutinerade ögon.

irode
0

Om du läser denna http://www.bullseyeglass.com/pdf/technotes_tipsheets/TechNotes_04.pdf

på sidan 8 - schedule 1 ser du Bullseyes rekommendationer för avspänning vid fusing.

Jag ingen erfarenhet av att fusa om, men jeg skulle tro att det kommer linjor där det har sprucket. I alla fall kan du ju testa långsammare avkylning ;-)

[kissidor]
0

själva avkylningshastigheten under avspänningsfasen har jag väldigt svårt att tro att sara skulle behöva sänka - hon hade ju 25 gr C i timmen nu! däremot som sagt kanske det kan göra nytta att gå längre ner i temp med den hastigheten innan du låter ugnen slås av, 371 gr som irode säger och bullseye rekommenderar

själv är jag erfarenhetsmässigt benägen att tro att det inte kommer att synas nåt där sprickorna är vid omfusning på fullfuse, men vem vet - jag skulle helt klart testa det iaf. sara du berättar väl vad du gör och hur det gick Flört?

SaraAx
0

Har nu fusat om fatet. Ändrade lite på kurvan. Följde irodes rekommendation och tittade på bullseyeglass.com och körde deras kurva.

Blir inte klok på detta. Ungefär hälften av sprickorna är kvar och resten har "lagats". Det syns inget där de gamla sprickorna har varit, men som sagt det finns fortfarande sprickor…

kristinahedlund
0

Har du använt fiberpapper eller primer, så att inte glaset fastnar på ugnsbotten? Om primern har skavt av på vissa ställen, så kan jag tänka mig att glaset har utsatts för oerhörda spänningar och därför spruckit.

[kissidor]
0

vad synd att du inte fick ett entydigt svar genom omfusningen sara Rynkar på näsan, så irriterande Skrikandes! men tänker du försöka att göra ett precis likadant och följa bullseye´s rekommenderade kurva redan från början, har du tillräckligt kvar av samma glas för det?

SaraAx
0

Jag har inte tillräckligt med glas till att göra en ny just nu. Men jag försöker väl fusa den en gång till en annan gång. Har tagit bort den från ugnen och lagt ny primer.

Ny inspiration för andra saker har dykt upp istället…

irode
0

Sara - det är väl en sprittny ugn?

Är sättplatan alldeles slätt? Jag kommer att tänke på att jag hade lite problem med glas som fastnade när jag tog i brug en ny sättplata.

Om der finns små dutter (sandskorn) och ett tunnt laget separator, tex ThinFire, kan glaset fastna när det flyter ut och så spricker det när det drar ihop sig.