slverlera
finns det någon här som har erfarenhet av silverlera i pastaform.
Jag penslar löv och dom blir inte riktigt täta i sidorna efter bränningen , Kan jag lägga i lite till och bränna om det eller ???
Jag uppfatter det som att du penslat båda sidor av lövet - stämmer det? Oftast använder man den metoden för att åstadkomma ihåliga smycken som flaskor eller liknande.
PENSLA LÖV…
När jag håller mina kurser brukar vi bara pensla BAKSIDAN av lövet. På baksidan syns mest ådring, och när man då bränner det hela brinner lövet upp, och den ytan lövet satt på blir då framsida på smycket, med den fina ådringen tydlig.
LAGA SILVERLERA
Släng inte det du gjort! Visst går det att laga som du skriver! Ev. kan det uppstå små sprickor igen i skarven eftersom det silver du lagar med krymper vid bränning.
För att undvika det kan du laga med Oljepasta som inte krymper på samma sätt, och som är det bästa när du vill sammanfoga redan brända silverföremål. Den är gjord av silverlerapasta o lite olja, och finns att köpa till Art Clay. Vill du göra sån själv, kan du ta en liten klutt silverlerapasta och droppa i ett par droppar lavendelolja och blanda om. Oljan dunstar så småningom, så förvara i en burk med lock o använd inom några veckor, sen funkar den som vanlig silverlerapasta.
Tack AnneliL
Jag har just varit på kurs i detta material och då sa hon att man ska pensla båda sidorna. Men jag ska testa med bara baksidan för det låter ju mycket finare. Tack för resten av informationen också

Låter ju konstigt att pensla på båda sidor… då får man ju inte själva ådringen på smycket. Var gick du på kurs?
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Studieförbundet Vuxenskolan i Karlshamn

Ja här ser ni nyttan av att Glaskonst har så många kunniga Medarbetare!
Ja hade jag hittat hit innan jag gick på silverlerakursen kunde jag istället andvändt den pengen till mer lera eller pasta.
Glaskonst är en MYCKET bra sida tycker jag. Tack för att den finns