Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2949 ggr
jagga-ewe
0

nubbeglas

Frågar för en kompis räkning…

Han har fått för sig att det borde gå att göra egna nubbeglas. Han vill alltså smälta glas till en snapsglasform. Vi snackar om den delen som spriten är i alltså, foten ska han smida. Han är hobbysmed i första hand och kompis till min make. Antar det är därför han frågar mig, han vet ju att jag försökt mig på det här med glas.

Det han nu undrar, o jag med såklart, är om man ska satsa på att ha en form att smälta glaset ÖVER eller en form att smälta ner det I? Drapening (??) eller slumpning alltså. Jag tänker mig att om man har en en form man smälter glaset ÖVER så får man en spetsigare form invändigt i glaset, men inte säkert en jämn utsida, medan att smälta ner det I en form borde ge en spetsig utsida men kanske inte så bra insida. Stämmer det resonemanget? Jag känner att jag kan det här för dåligt, men här inne finns ju så många som har erfarenheterna jag saknar.

Hur skulle ni råda min polare att göra? Ja, och även mig, eftersom det är min ugn som lär få göra jobbet. Är det hela en totalt idiotisk idé och han borde istället köpa billiga nubbeglas på IKEA och såga av foten på? Alla infall och tankar om detta, antagligen vansinniga, projekt är välkomna!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[kissidor]
0

tja visserligen blåser man ju normalt glas men det är klart att ni ska testa iaf, kul idé som kan ge superunika och superläckra snapsglas. är väl inte värre än att han får gå till ikea sen då om det inte funkar!

att slumpa i en så brant form kan ni nog glömma, det lär bara kasa ner till en liten hög i botten eller nåt sånt.

att slumpa över en form kommer att ge "volanger" vilket kanske inte är vad han tänkt sig men samtidigt kan det ju bli rätt coolt, det skulle jag iaf pröva och se hur det blev om jag var ni.

slutligen har vi ju drop out-varianten - dvs man lägger glaset på en platta med ett hål i och glaset sjunker ner i hålet så långt man vill eller törs låta det gå - vilket nog skulle kunna ge bra spets - men då blir det ju en krage på glasen där glasämnet vilat på kanten runt hålet. typ såhär fast utan fot (vilken dom här gjort genom att låta glaset slumpa sig ner på foten och laminera fast tror jag): http://www.slumpys.com/SlumpysStore/GalleryDetail.aspx?piece=XYZ392XYZ det är nog det som kommer närmast nåt liknande ett snapsglas tror jag, men det är nog inte helt lätt att slumpa en så strutig form med så liten krage som möjligt - det krävs nog kanske både tur och skicklighet

intressant idé iaf, jag hoppas du håller oss underrättade om hur det går Glad