Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2630 ggr
tomtetokig
0

Slumping varför gick en bit av?

Slumpade 3 små fat och nu när jag öppnar ugnen har en bit lossnat och farit av från fatet, det har uppenbarligen hänt i slutet eftersom biten är väldigt vass.

Glaset har annars fint gått ner i formen men biten som lossnat kommer från kanten

Någon som vet vad detta kan bero på?

De andra två faten är helt ok.

Jag slumpar i rostfria formar och använder rekommenderad slumpingkurva

Bullseyeglas

Tacksam för alla tips

irode
0

Glaset har fått stress under avkylningen!

Rostfrit stål leder värme/kyla mera än keramik. Kanske din ugnisolering ät lite trasig på ett ställe så kylan kan tränga in? Om lite kyla når in på ståforman kunna jag tänka mig att temperaturskillnaden kan bli för stor på ett ställe. Eller den kan stå nära ett värmeelement i en sidovärmat ugn.

Kom ihåg att endast 5grC skillnad något ställe i glaset från 480 tills 371 grC ger stress.

Så: om formen står för nära på öppningen - eller värmeelementen. Eller glasbiten har ojämn tjocklek kan något sådant ske.

Du får berätte flera fakta - gärna foton - om man skal gissa på vad som har hänt! Om inte du redan har hittat orsaken…

:-) Inge

tomtetokig
0

Tack Inge!

Det kan säkert vara så att det läckt in lite kalluft. Den formen där glaset sprack stod nära kanten, dessutom var det i kallaste laget i rummet. Håller på att isolera bättre

Elementen sitter i locket så det kan vi nog utesluta och glaset var samma tjocklek

Visste inte att det  var så lite som 5 graders skillnad för att utlösa stress. Nu fick jag lära mig något nytt. Bra!