Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 4846 ggr
Evapeva
0

Missfärgat glas vid fullfuse. Varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fullfusade ett fat, men det hände ngt konstigt med glaset "Spring green" (Bullseye). På framsidan blev det som smutsprickar på några ställen (vid kanten av fatet på det gröna och runt ett par av "plupparna") och på baksidan ser det gröna glaset "vidbränt" ut.

Kurvan jag använde ser ut så här: 222 gr/h till 677, 333 gr/h till 804, håll 804 i 10 min, asap till 482, håll 482 i 30 min, 55 gr/h till 371 och sedan självsvalning. Jag har använt fiberpapper under. Fusade ett annat fat samtidigt och det blev perfekt.

Se bilder av både fram- och baksida. Varför blev det så här?

Evapeva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här kommer bilden på baksidan av fatet…

irode
0

Vårgrön misfärgas brunt om det får kontakt med silver eller koppar.

Har du haft något metall i ugnen tidigare? - så kan det ha satt av märken på sättplatan.

Samma vill hända med andra glas med svavel/selen, tex gula, röda, FrenchVanilla och Reactive färgar!

Evapeva
0

Nej, jag har varken använt silver eller koppar i ugnen. Däremot aluminiumfolie, men det har legat ovanpå ett glas med tunt fiberpapper under. På det fatet hade aluminiumen liksom "gått igenom" glaset på baksidan (delvis, som små prickar), men det syns inga märken på sättplattan. Kan detta vara orsaken ändå? Obestämd Går det att göra något åt? Jag vill ju inte att det händer igen…

irode
0

Yeps - även aluminiumsfolie gör detta.

Allt metall måste isoleras från bottenplattan med minnst 3 mm fiberfilt. Annars sättas spår - även du inte ser dom.
Faktiskt har jag upplevt kopparnät gå genom även denna tjocklek isolation.

Kan du använda baksidan av sättplattan i stället?

Evapeva
0

Tänk vad man får lära sig här! Toppen, tack Irode! Glad Nu ska jag använda ena sidan av sättplattan när jag fusar med metaller och andra sidan utan metaller.

Hade ingen aning om att metallen kunde gå igenom glaset på det här sättet och lämna osynliga spår…

Evapeva
0

Nu kom jag att tänka på en annan sak på detta tema… Om jag slumpar glas i en rostfri form, ska jag ställa formen på fiberfilt då?

Eller måste formen ställas på distanser?

Finns det annars risk att metallen i formen "smittar" sättplattan?? Obestämd

irode
0

Om det finns järn i formen är det säkert risk att det sätter märken.

Själv har jag ingen erfarenhet med problemet Jag sätter alltid upp mina rostfria formar på någon pelare ;-)

Evapeva
0

OK. Jag har tänkt att använda ena sidan av sättplattan till sådant med metall, t ex en rostfri slumpingform. Måste den stå på pelare av någon annan orsak?

Har inga pelare nämligen…

Kom på en sak till angående missfärgningarna. Jag använder fiberpapper på sättplattan. Köper stora ark och ritar med blyertspenna rätt storlek på papperet och klipper ut. Kan det vara blyertsen som är boven i dramat?

irode
0

Bitar av skamolex går att använda som pelare om du har några. Silimanitpelare på 2,5cm fås t.ex. hos Cerama och koster ca 15kr stycken. Det går 3 till varje form, så det är inte så farligt dyrt.

Det är alltid bra att lyfta upp formen från plattan så att luften kan cirkulera fritt under formen. Det gäller även keramikformar.

Nej - jag tror absolut inte blyertspenna kan ge det problemet! Det är klart aluminiumsfoliet!