Hur tjockt lager separator i rostfri form?
Har hittat en liten trevlig rostfri form på loppis, sandpapprat den och borrat lufthål. Men hur tjockt lager med separator måste jag ha?
Värmde formen med hårtorken, penslade på separator (Bullseye), tog 1 del pulver och 3 delar vatten. Men det var attans så svårt att få det jämnt!
Och det går ju inte att pensla på flera lager, då löses det första upp…
Provade då att blanda i mer pulver så att separatorn blev tjockare, det täckte bättre men fortfarande lite ojämnt.
I keramikformar ska man ju ha 4-5 lager, men själva formen suger ju i sig separatorn i en sådan form så det är inget problem att första lagret löses upp när man penslar på nästa.
Hur tjockt lager måste man ha i en rostfri form? Räcker det med att det är lite "mjöligt" och inte blank plåt? Måste man på med ny separator efter varje slumpning?
Puh, många frågor men jag vill ju försöka höja oddsen att lyckas! 

Hej
Värm formen i vanliga ugnen innan du börjar pensla ca 70-100 grader. Jag har penslat på ca 3-4 lager, man kan värma emellan med hårtorken.
Helt slätt blir det inte med pensel men man kan få det rätt bra. Täcker det inte är det risk att glaset fastnar men mitt har inte varit helt jämt o det har ändå gått bra
Separatorn håller för flera bränningar, jag har nog bränt minst 5ggr o inte fyllt på än
Lycka till
Tack för svaret! Jag lyckas ju inte få på mer än ett lager, trots att jag värmer formen i mellan penslingarna. Nästa pensling löser liksom upp föregående lager…
Men jag provade att göra lite tjockare separator och penslade på det. Nu ligger några alster i ugnen på fullfuse och i morgon tänker jag testa att slumpa i den rostfria formen såsom den nu är penslad. Då lär det visa sig om lagret av separator är tjockt nog.. 
som jag fick lära mig härinne när jag svor över mina första rostfria formar så ska du först köra formen en gång på minst 800 grader, då får stålet en annan yta som är mer mottaglig för separatorn - och väl du har gjort det så går det säkert ännu lättare om du värmer upp den litegrann i hushållsugn som här föreslås, men det har jag inte tyckt behövts

Hej, jag har ett minne av ett tips att formen värms upp riktigt hett. Sen har man separatorblandning i ett spray-flaska och sprutar på separatorn när formen är riktigt het. Vattnet förångas och separatorn blir kvar, jämn o fin. Har dock inte testat detta själ. Jag undrar om det inte var Uterm som tipsade om detta här på glaskonst.