Vilket borde sänkas....
Stoppade in ett coca cola glas i ugnen och körde min vanliga "nästintill fullfus" kurva för bullseye med temp på 800 i toptemp och hålltid på 10 minuter. tyckte resultatet blev lite för ihop smällt och skulle vilja att det behöll lite mer av sitt yt mönster och form vilket rekoemenderar ni att jag sänker top tempen eller hålltiden? fick sån där "defrikation" eller vad det heter dessutom där det vart en vitaktig oljig beläggning som man tror skall gå att torka bort men inte gör det…
(har 2 glas till att testa med)
Tyvärr kan man inte veta vad det är för sorts glas i coca cola glaset och då är det bara försök och misslyckanden som ger resultat. Det är betydligt enklare att använda flask och burkglas… Men om du har flera coca cola glas kan du ju prova dig fram. Om du vill ha mönstret på glaset kvar får du nog gå ner på 750 grader i topptemp…Av bilden att döma så skulle jag kunna tänka mig att det är floatglas i glaset…….
Lycka till och visa gärna resultatet!
undrar kan man inte göra en form i lera så att föremålen man slumpar inte blir för platta?
Har ingen aning detta var bara en fundering.
visst KAN man göra egna formar men frågan är hur mycket arbete man vill lägga ner då formen måste vara torkad och behandlad med släppmedel/primer och dessutom tåla rätt värme så den inte spricker….
Eftersom jag är keramiker tänkte jag på en bränd ler- eller stengodsform. Denna skulle kunna användas många gånger och borde inte vara så mycket jobb.
nej för en keramiker är det säkert inte det solbacken - men för oss andra 
om du funderar på det kan du ju kolla lite på olika formmodeller här på slumpy´s: http://www.slumpys.com/SlumpysStore/default.aspx där finns ju bland annat slumpformar särskilt för att slumpa flaskor i
om vi icke-keramiker prompt vill göra egna formar tror jag nog det är lättare på nåt annat sätt, som att bygga upp det med tjockt fiberpapper eller karva i tjockare fiberskivor
*glad* kom precis hem och kunde plocka glas nr 2 ur ugnen och kanon ser precis ut som jag ville så där ihop sqichad som en festis tetra när man sugit ut "det sista" men har fortfaande kvar dekoren i form av text fjäril och tennis rack :-)
OCH ingen ful vit yta som inte går bort :-) glaset till vänster på bild är nr 2 så att säga, har nån ide om att jag skall komma på något bra och gravera in det på botten/handtaget, gäller bara att komma på vad.
höll kvar vid min vanliga kurva men sänkte toptempen till 790 och bara 5 minuters hålltid…
Tack Kissidor för tipset på en intressant sida.
angående egna formar går det ju att besöka en kvällskurs i keramik och där göra egna formar.
Hej Solbacken och ni andra keramikglasformskunninga. Jag gillar både keramik och glas, och går redan en keramik kurs under hela våren där man arbetar med stengodlera, vit och brun.
Kan jag göra en egna formar för örhängen och halssmycken och skålar i den sengodsleran? När "stannar" man i så fall? Är formen klar efter att leran är skröjbränd ? jag antar att man inte behöver glasera formen? Går det bra med stengodslera eller ska det vara nån annan lera ?
Undrar Annika