kristallblock att gravera på
Jag lovade att höra av mig när jag har kristallblock, nu har jag fått hem ett antal från Nybro, men de är betydligt dyrare än min förra leverantör var. Ni kan se dem under www.glasdeco.se/raglas_ovrigt.htm
PS. De är billigare hos mig än i butik.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Oj, jag e intresserad. Vad kostar portot, vet inte riktigt vad de väger.
//Pia

vikter:
Arctic stor 750 g
arctic mellan 500 g
arctic liten 250 g
landscape stor 1050 g
landscape mellan 500 g
plain liten 250 g
Dessa vikter kommer från deras uppgifter, jag vägde dem inte, och är utan emballage, så om man vill få hem dem då får man nog räkna med extra vikt för kartong och well mm.
Jag brukar skicka dem små för 44 Kr, (33 plus 11 för skrymmande eftersom det blir mer än 3 cm tjockt).
Ok kan du lägga undan en arctic small för 225 tror jag det var. Jag återkommer när mina räkningar är betalda nu men jag ska ha den i alla fall.
Kanonkul att du fått tag i.
//Pia

OK.
Hej Maria!
Du menar att man får köpa dessa glas ograverade, för då vill jag ha 1 st NR 304 skål, 1 st nr 308 fat, 1 st kristallblock 195:-.
Platt glasbubbla, är den platt som ett fat eller?
Hur går man tillväga? skickar du mot faktura eller mot postförskott? Har du någon mailadress där jag kan maila min adress och så
MVH
Lena

Hej alla! Klart ni kan köpa av mitt lager, jag vill gärna ha förskott i så fall. Då vet jag vad som är betald, när och av vem, så jag vet vad jag ska skicka och vart. (Det är inte lätt nuförtiden hålla reda på.)
Till Lena: nr 304 är en liten lykta, och nr 308 är som en tallrik med slipat puntelmärke. De platta bubblorna är cirka 6-7 cm tjocka, stora, jag gillar de jättemycket, man kan gravera tvådimensionell bild på dem som jag gjorde med Findus-vasen. De är blåsta av glasblåsarmästaren Wilke Adolfsson i Orrefors.
Ja du Maria du e en pärla som fixar sånt här till oss. Hade jag mer pengar hade jag åkt o köpt upp halva lagret. 
//Pia
Hej igen!
Okej, Men jag vill ändra lite på min beställning. Då struntar jag i fatet och ljuslyktan och tar 1 kristallblock 195:-.
Jag vill veta var jag ska betala in detta, på ditt bankgiro?
Lena

Jag har skrivit till inkorgen. Maila gärna när ni hade gjort betalningen, då kommer paketet omgående.
Maria, är det möjligt att måla och sen bränna på dessa block!/Louise

Ska jag vara ärlig? Jag tror inte det blir fint. Det går, men deras lyster är så fint och med tjockleken är de avsedda för djupgravyr. Vet ej vad du målar med, men om du målar med glasfärger och bränner över 500 grader, då måste du ha en väldigt långsam nerkylning, som med gjutet glas. Men jag skulle föredra gravera på dem hursomhelst.
Ja, jag förstår det var precis vad jag och min väninna pratade om hur svårt det är måla på kristall! Lång avkylning är inget problem. Men exprimentlustan du vet…..Tack för ditt svar.Louise

varför inte djupgravera och måla den ytan?
#13 Maria Hmmm, måla med vad, glasfärg och bränna? Ingen av oss har graverat förut men nya saker är nya utmaningar liksom livet! Vad var det tunnaste och minsta blockets pris?/Louise

195 och porto 44. Du har väl sett dem blocken som Sea glasbrukets moai katter o hundar mm av Renate Stock. Något sånt jag menade.
Ja det var ju något! Känns i och för sig inte riktigt som för nybörjare men det kanske bara är att slipa på. Det är ju mer färgen som gör mönster och inte det graverade. Jag ska tänka på saker ett par dagar. Tack./Louise