Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3372 ggr
evanil
0

vassa hörn

hej

har fusat trekantiga smycken med två lager grönt plus dichroiskt glas. sakta upp till 830 och sedan öppen lucka till 540, stått och svalnat över natten.

resultatet blev vassa taggar i hörnen, varför? jag har gjort den här kurvan förut med exakt samma glas och då har resultatet varit runda fina hörn

det ända jag kan tänka mig är att jag har ny separator på plattan men den har dock stått och torkat minst 24 timmar.

noora
0

Är det på överkanten eller nederkanten av glaset? Dvs hörnen som ligger mot plattan eller de som är i "luften"? Eller alla hörn?

Hur tjockt blir glaset sammanlagt?

evanil
0

det är bara 2 glas på vartandra alltså blev de 6 mm. det är bara vasst på undersidan.

har slipat och fusat om i 700 grader då blev det bra.

[kissidor]
0

jag tycker ju 830 grader är alldeles för hög temp, vilket inte är bra för det dichroiska glaset och mycket väl skulle kunnat förorsaka hörnen. men det märkliga är ju förstås att du säger att exakt samma kurva med exakt samma glas gått bra tidigare. vad har du för hålltid förresten till den topptempen?

tack och lov för slipning och firepolish, eller hur Skrattande?

noora
0

Det kan ju vara separatorn. I den temperaturen vill glaset forma om sig till en rundad blupp, dvs hörn dras inåt och mitten av kanterna åker lite utåt om du utgår från 6 mm glas. Om hörnen "fastnar" i separatorn och inte kan glida inåt så blir det taggar. Samma kan hända om man har en dichroisk eller iriserande sida ner mot plattan.

Lite tjockare glas eller lägre temperatur kan hjälpa.