fiberpapper brände fast i glaset varför?
jag har bränt glas smycken för första gången allt blev bra förutom att papperet fastnade under glaset
Är någon som vet vad kan det beropå ?
Jag brände i 814 Grader med håll tid på 12 min .
Vad jag har förstått så ska man kunna lägga papperet utan behandling under glaset när man bränner, har jag miss uppfattat ?
det var ett 6mm papper som jag använde.
jag skulle inte använda det tjocka fiberpapperet om jag var du, dels finns det normalt sett ingen som helst anledning att slösa med ett så dyrt material och dels bränner många av sorterna av det tjocka fast vid fullfusingtemperaturer. jag köpte 3mm-papper överallt som en tokig ett tag för att försöka hitta den sorten som inte brändes hård och klistrig när jag hade en strimla av det mellan glaslagren för att göra en kanal för upphängning, det var väldigt många sorter som inte funkade vid fullfuse.
det underlagspapper du ska ha heter thinfire och det är inte tjockare än ett vanligt kopieringspapper.

Jag har råkat ut för samma när jag använde lite tjockare foberpapper för att göra relief i glaset. det fastnade och jag fick försöka ta bort med en liten slip. Hade samma grader som Lena E. Men jag hade gjort detta innan på kurs och det fungerade bra så det kan troligen ha med vart man köpt pappret - mitt hade jag köpt genom slöjd detaljer o kursen gick jag på Cebex
Tack för svar
jag köpte papperet från Warm glass uk ,så jag har skrivit till dom och frågat så vi får se vad don svarar.
orsaken till att jag köpte tjockare papper i stället för det super tunna var att det tjocka skulle man kunna använda flera gånger och att det tunna var så mycket dyrare efter som det bara gick att använda en gång .
En följd fråga är vart har ni som köpt fiber papper som fungerar bra vid full fuse köpt det någonstans ?
papperet från warm-glass var ett av dom som inte gick att använda för att göra kanaler eftersom det liksom smälte till nåt hårt och klistrigt.
jo thinfire kan tyckas lite dyrt men om du slår ut det per smycke blir det väl sisådär 20 öre per styck och ser man det så kanske det inte känns så mycket för att få det bekymmersfritt? men om du verkligen vill spara på kostnaden kanske du helt enkelt skulle fundera på att använda separator?
det fiberpapperet jag till slut fick tag i som funkade var detta: http://www.artisandichroic.com/18fiberpaper6x6.aspx så då är det ju på betydligt närmare håll om man kan få tag i det från cebex.
kissidor:
ja det blev ju inget billigare med det Tjock som jag trodde
så det kan vara ide att köpa det tunna om det fungerar bättre, jag ska precis skicka efter från warm glass uk igen
så jag undrara om deras tunna papper fungerar bättre än deras tjocka har du provat det
eller har någon av er annan erfaren het av det ?
ArtisanDichroicär dom bra att handla av ?
lena det är från warm-glass jag köper mitt thinfire, det är bullseye dom har och det fungerar ypperligt. jag köper 10 st 52x52 ark
jodå föralldel, det är inget fel på att handla från artisandichroic annat än det vanliga med att handla från usa - frakten blir ofta dyr och risken finns att man åker på införselavgifter. men är det nåt man tycker att man prompt måste ha och inte får tag i på närmare håll, eller att det blir billigare än att köpa i sverige frakten och momsen till trots så får det ju gå.
men som du så handlar jag så mycket jag bara kan från england - utbudet och priserna är bra och frakten human.
kissidor
då har jag beställ thinfire papper från warm-galss + en massa annat smått o gott eftersom dom har rea på flera intresanta saker så man får passa på 
det ska bli intresant att bränna på det tunna papperet och se hur det funkar.
Jag har handlat en del från usa som böcker och pärlor och ibland har man fått betala tull avgifter i bland inte så det känn ju lite säkrare att handla från England
och warm glass priserna är bra mycket bättre än i sverige och frakt priserna är också billigare och snabba är dom på att skicka också jag beställde en torsdag och fick det på tisdagen efter så då finns det ingen anledninga att inte handla där i från tycker jag.
jo jag vet lena, jag la en order själv i fredags 
warm-glass är super - men riktigt sådär fort går det normalt inte att få grejorna från dom, större paket skickas med schenker och då tar det längre tid - en vecka ungefär eller lite mer. men det är det ju värt för en så human kostnad
.
jag har handlat mycket i många år från usa också, och som du säger på pärlor o dyl åker man ibland och ibland inte på införselavgifterna - men glas är mycket värre än pärlor. det blir större paket och då ökar risken väldigt mycket att paketet blir ett av dom utvalda för förtullning. men kan man köpa någon liten bit snyggt och ovanligt dichro av nån som skickar med first class mail så kan det ju ofta gå bra.
det var med schenker dom skicka så då hadde jag väll tur
får se om jag har samma tur den här gången man kan ju alltid hoppas så man inte behöver vänta så länge :-)
det var värst
! jag har beställt från w-g många gånger och det har aldrig tagit mindre än en vecka med schenker. antingen hade du tur denna gång eller så gör det så stor skillnad beroende på var man bor - vilket iofs är fullt tänkbart.
Jag fick till svar av warmglass dom sa att dom fullfusade i 804c grader och att det tjocka papperet fastnade i glaset när man brännde småsaker på dom i dom temperaturena jag hadde fusat i alltså 812c-814c grader och att det var bättre med thinfire papper ,
det tycker jag att dom kan skriva på sin Internet shop så fal, att det tjocka papperet inte klarar höga temperaturer och det sa jag till dom också sedan har jag inte hört av dom mer :-)
jahapp, dåså då vet vi att vi inte inbillat oss iaf
!
men visst borde dom skriva ut en sån sak! och visserligen så är ju deras nuvarande råd att fullfusa i 804C, men det där dokumentet har inte legat så jättelänge på deras sida och det som fanns där förut sa 816C… så jag tycker ju inte dom kan anse att man verkligen själv borde fatta att man självklart inte kan använda papperet i så hög temp.
(nu bränner jag visserligen inte själv heller på så höga temperaturer, men jag gjorde det på den tiden jag höll på och trasslade med dom där kanalerna av fiberpappersstrimlor)
kissidor
ja jag tycker att det borde stå, även för deras del så borde det vara bra med så mycket info som möjligt, så slipper dom missnöjda kunder pågrund av det i alla fall :-)
Vilken top temperatur har du när du full fusar och tac fusar och hur lång hålltid har du ?
jag vet att bränn kurvor varierar beroende på vad man har för ugn osv men jag är tacksam för alla tips, sedan får man väll prova sej fram vad som blir bäst med den ugn man har och det man vill göra med den, men det är alltid bra att ha något att utgå från .
Vad har du för ugn? själv har jag en toppmatad .
lena jag har kört 10 minuter hålltid och för bullseye 810 fullfuse och 760 tackfuse - då är det en ganska välsmält tackfuse, nivåfuse är väl mer rätt ord. firepolish kör jag normalt inte separat utan jag slänger i dom som behöver det när jag kör en tack(nivå)fuse. och slumpat har jag hittills gjort i 665-670 grader och med hålltiden varierande från 10 till 30 minuter beroende på hur drastisk form det varit - men då har jag inte gjort några avancerade slumpningar som drop out eller djupa skålar, då är det väl kinkigare.
när jag tänker efter har jag ibland kört smyckebitar av system96 och bullseye i samma bränning och då har jag kompromissat med 800C - och det var inget av det som såg ut att ha blivit så förskräckligt felfusat
. så det är helt uppenbart att man kan gå ner i temp, och det ska man nog göra så långt det funkar för att inte utsätta dichrot för för hög temp och urblaskning tex.
jag har också en toppmatad och toppvärmd ugn, den här: http://www.warm-glass.co.uk/skutt-hotstart-pro-kiln-free-uk-shipping-p-803.html
men förresten så när jag ändå var på w-g bland ugnarna så kollade jag lite på alla dom där små blå paragonugnarna som är så populära smyckeugnar och då fanns det egna bränningsrekommendationer för dom - 816C med hålltid 15 minuter
! så att som sagt nog kunde dom ha hostat ur sig att det tjocka fiberpapperet inte tålde dessa temperaturer… och rentav underligt att dom inte gjorde det eftersom sidan är en sån guldgruva av info annars! men alla kan ju missa - men då kunde dom ha skrivit tillbaka och sagt nåt i stil med att det har du rätt i och vi ska komplettera med den infon så fort vi har möjlighet.
Jag fick thin fire paper i mitten på veckan och har provbränt och det fungerade alldeles utmärkt :) inga problem alls , vilket var väldigt skönt
toppen att problemen löste sig i och med detta lena
- aldrig kul när det strular och värst naturligtvis i början!