Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 3304 ggr
TinaH
0

Glasgravyr för nybörjare

Hej

Maria Tingsund tyckte att jag skulle skriva lite om hennes glas och att vara nybörjare.
Samt att känna på olika glas typer.=)

Tja, jg fick för mig i Julhelgen att införskappfa mig ett gravyr verktyg, det skulle inte vara dyrt, för skulle inte detta vara något för mig så har man inte kastat pengarna i sjön, tänkte jag.
Sagt och gjort så beställde jag mig en ritsmaskin på Clas Ohlsson, den var inte dyr 300 kr, så var det en böjlig arm till.
Kanon tänkte jag. så satte jag igång. På vanliga 40 kr glas, med tillhörande karaff….Jahapp…Då skulle man börja, jag började medoch leta motiv, det var inte svåraste, eller jo, man kan inte ha för avancerat i början.
Sedan satte jag igång och gravera, men upptäckte snabbt att jag behövde munskydd, så jag skickade ner min sambo till affären och inhandlade 2 stycken.
Man hade glasdamm i hela truten annars! ,-)

Jag var såld!!
Detta var det roligaste jag har varit med om på länge länge, bara dumt och påstå att detta skulle ursäktas med något annat, jag var fast!

Men jag tyckte att glaset jag graverade på var sten hårt. Det ar inte så rolig på det viset, men det var väll så tänkte jag.

Men så kom jag in här och träffade på Er, ställde alla dumma frågor och vips så sa Maria "jag har glas och sälja".
Jag gick inpå hennes sida, och tittade…
Jahapp….tänkte jag, "tänk om man var så här duktig", man vill ju få det så där perfekt med en gång och det är ju bara till och glömma…
Men Maria berättade för mig att det är skillnad på glas och glas och kristallglas.

Jag gjorde en beställning.
Fick hem glaset….
OJ!! vilken skillnad, detta var som att skära i smör!
Nu var det helt plötsligt roligt och gravera igen.
Att det skulle vara sådan skillnad på material det kunde jag aldrig ha gissat mig till ens.

Jag har nu här hemma ockuperat köksbordet för mina saker….kanske inte den bästa platsen, men nu bor vi i 2 rum och kök, och är på väg och köpa hus, jag lovar att jag kommer att ockupera ett rum för just detta, att kunna ha det uppstält och ingen som behöver bry sig om vad jag gör där inne.

Men jag har lite alster på nätet som jag har gjort,
ok inget vackertGenerad, men för den som är nyfiken Tinas graverade saker 

Jag kan tala om för alla som är nybörjare att när ni tittar på Marias sida på hennes tänkvärda glas, så kanske mantycker att priset är högt.
Men jag lovar, det är värt varenda öre! =)
I framtiden så ska jag beställa mer.
jag tycker detta är så kul nu så min sambo ifrågarsätter om jag är sambo med honom, eller gravymaskinen… ,-)

Så jag kan bara ta och säga det.
Välj rå glas med förnuft, inte med plånboken.
Det är bra att börja på billigt glas för 10 kr st, men värt och ge en slant för glaset.

Maria, Tack ännu en gång för ditt fantastiska glas, du vet vad en nybörjare behöver! ,-)

Jag har säker nu 1000 och 1 fråga, men det är väll så när man är nybörjare.

Har redan fått en beställning…. =)

Sköt om er nu alle sammens, För ni är så jätte duktiga allihópa, så en annan nästan för skämmas…..

Kram
TinaH

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Puma77
0

Jättekul med en nybörjare till här som hittat till glasgravurens mecka;) jag har graverat sen januari och jag känner precis som dig, de e sk….tkul. Ja jag har märkt att det skiljer en hel del på glas o glas. Mina vildsvinsglas jag gjorde var på hårt glas så det var lite jobbogt i längden, däremot gick det lättare med vinglasen jag gjort. Jag ser fram emot att köpa ett av blocken som Maria har för att testa djupgravyren, huvudet är redan inne på att leta det perfekta motivet.

Maria är ju extrem i det hon gjort och man går mer än gärna in på hennes sida för att gapa på allt vackert, men det gr en sån inspiration när man ser vad som går att göra. Var inne på din sida o tittade på allt du gjort o måste säga att du gjort mycket bra iftån dig, jättekul. Hoppas få se mer från dig.Skrattande

//Pia

TinaH
0

Ja när man kommer in till maria så får man inspiration…så ska man försöka oh sluta drömma när man är där inne, men det går inte…man vill att allt man gör ska se ut så med en gång…… =(
Men det är hopplöst, manria är bara fantastisk!!
Ingen klår hene! :-)

Tack för berömmet….Generad….men långt i från Maria. =)

Dina vildsvins glas var jättefina, har ju kommit en bit på väg du, men hur får du det så jämt…jag kanske inte ska köra med mina rosa stift, utan diamant stift….. hmm…

Kram

Mvh TinaH

Puma77
0

TackarFlört Ja diamantstiften kör jag med sen använder jag de lite större runda på de större ytorna och trycker inte hårt. Kör åt olika håll så det inte blir ränder utan jämnar till det mer. Tar det lugnt o sansat. Det glaset hade jag ju lite att göra med för det var så hårt så jag försökte jämna så mycket som möjligt. Nötte ner stift en hel del kan jag lova. Men framöver ska jag testa djupgravyren lite mer för det är ju det jag ska ha på glasblocket.

//Pia

TinaH
0

Puma

handla Glas hos Maria, det är helt underbart! =)
Det är som och skära i smör. =)

Mvh TinaH

Puma77
0

Ja jag har beställt ett glasblock. Hade gärna beställt hela lagret hon har om ekonomin tillät men tyvärr. Säkerligen så kommer jag nog att beställa glas framöver, det tror jag säkert. Om inte annat lite speciella saker som karaffer, fat m.m.Skrattande

//Pia

mariatingsund
0

Nu, äntligen är jag på väg att bli färdig med min deklaration, det satt på mig som ett mörkt moln.

Det är kul att ni hittar inspiration på min sida, men ni behöver absolut inte överdriva för jag är en likadan människa som ni och det jag gör ser så ut så därför att jag har gjort detta i heltid från 1997, alltså 10 år. Visst får man möjlighet till övning, men tro mig eller ej, jag är lika osäker innan jag börjar på något nytt. Jag har framför mig nu bl.a. en jättegravyr, 30 cm-s hund, en tjej som rider på en häst, och en vinnarhund som vandringspris. Sedan har jag ju en massa maskiner så jag kan variera mig, allt är ju inte handgravyr på min sida. Och jag längtar efter att måla akvarell.
Glad
Och visst är det jätteskillnad mellan glas och glas. Och skillnaden är också mycket mellan maskin och maskin. Men det är ett senare kapitel. Lära sig kan man med billig maskin också, och när ni blir stora och berömda, då har ni råd med en dyr maskin också.
Cool

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo