Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett04-blyinfattning-och-tiffany
Läst 6372 ggr
kristinaholsson
0

Hur farligt är det?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan!

Har börjat att jobba lite med tiffany och undrar om någon vet hur farligt det är?

Tänkte om man t ex gör ett ostfat, hur farligt är det om osten nuddar dem löddade linjerna, med patineringsmedel och bly och sen att man får i sig det genom osten?

Konstigt formulerat, men jag hoppas folk förstår vad jag menar.

Är det inte att rekomendera att göra tiffanygrejer till köket pga av giftrisk eller hur ligger det till?

Tack på förhand

/Kristina

mariatingsund
0

Jag skulle inte använda Tiffany tekniken till saker som har direktkontakt med mat, som du skriver t.ex. ostfat. Tiffany-glas hänger man för det mesta, lampkupor, fönstersmycken osv. samt till ljuslyktor och konstverk. Patineringsvätska ska du inte ens ha på fingret.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

noora
0

Är det bly i alla tiffanylod? Jag har sett en del reklam för tiffanysaker där det står att det är "blyfritt", så därför har jag fått uppfattningen att det även fins lod utan bly.

Jag vet inget säkert eftersom jag inte håller på med tiffany, med tanke på att vissa blyhaltiga glas inte rekommenderas till matkärl skulle jag nog undvika blyhaltigt lod (där blyhalten är högre än i glas) på insidan av matkärl.

mariatingsund
0

det behöver inte vara bly i själva lödgrejerna, men om man bara tänker på att patineringsvätska innehåller syra så ska man ju inte använda det i köket för mat. Blyet är i sig inte farligt när det gäller t.ex. blykristall. Det är inte på ytan utan i sammansättningen, och det utsöndras aldrig därifrån.

kristinaholsson
0

Ok, a men då vet jag!=) Tack för svaren!

AleZK
0

Det finns Silver/Tenn lod som går att använda och man behöver inte patinera.

När man gör smycken i tiffany så skall man inte använda blyblandningar. Då använder man Ag/Sn 3%/97% är den vanligaste den är dyr och hårdare och svårare att arbeta med, men det går.

När man inte använder patina så är det viktigare att man gör en fin/jämnare lödning, ett av patinas funtioner är att dölja mindre väck och bubblor i mindre bra utförda lödningar.

kristinaholsson
0

åh tack för svaret=) Var inhandlar du sån lod med silver/tenn?

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Det är väl ändå inte så att man patinerar för missarnas skull. Det gör man ju för utsseendets skull. Tänk dig typ en sån lampa lysande tennfärgad!

AleZK
0

#6 Clas Ohlsson har sån lod på rulle annar är det som som säljer Tiffany material på nätet.

#7 Nä, huvudsaken är utseende det är därför det finns patina som ger olika färger men det finns även skydsoljor för att behålla det glansiga utseendet. Men ska man patinera kan man vara slarvigare med löddningen då många skavanker inte syns så bra som om man inte patinerar. Tenn får en naturlig patina (matt grå) som är snygg men det tar en del tid i luft. Det går även att pattinera med ättika eller andra "snällare" syror som även de ger ett oxidskickt.