Lampworking
Som helt novis på detta och vill börjka lite smått. Vad behöver jag för att börja och göra min första pärla? Vad behöver jag tänka på när jag ska använda gasolbrännaren. Jag menar finns det några bestämmelser om vart man får vara och hur det ska vara?
Tacksam för svar
Kerstin

Gå en kurs innan du börjar hemma
Lycka till :-)
Du behöver en brännare som blir varm nog för att smälta glaset snabbt nog så det inte blir brännt, minst en Hothead det är den "enklaste" varianten som är lätt tillgänglig. du behöver mandreller (stålpinnar att vira glaset runt) som är av ett material som inte leder värmen så bra samt att mandrellen inte smälter. (rostfritt) du behöver släppmedel att doppa mandrellen i, vermikulit eller fiber vadd att låta pärlan svalna i (bäst med en avspännings ugn men det kan man byta till om man fastnar elelr hyra in sig i någon ananns ugn och avspänna pärlorna i efterhand) sen behöver du såklart glas pinnar att smälta. ett MÅSTE är Didymium glasögon som skyddar ögonen från det skadliga ljuset i lågan samt gör det över huvudtaget möjligt att se vad man håller på med.
sen kan man behöva lite verklyg att forma till glaset med om man inte bara vill göra , en grafit paddel är inte alls dumt, sen har jag kört med rostfria pincetter och några "löd verktyg" från biltema en spets av tungsten är bra om man vill göra "gropar" till encased bubbles"
i övrigt behöver du GOD ventilation, ta reda på hur mycket gasol du får ha i din bostad jag bor i villa och får utan problem ha 2 st p6 flaskor vet ej hur mycket man får ha i lägenhet. sen behöver du självklart en plats där du kan tända en varm öppen låga utan att tända eld på gardiner, katter eller ungar….
En KURS är ett smart sätt att få lite tips kunskap etc. det är en DYR hobby att börja med men jag har resonerat som så att för dem 2000:- som en kurs kostar så finansierar det mycket misslyckanden på egen hand. Fastnade dock efter en 30 minuters workshop med Tove Egholt där jag han få testa 3 st pärlor så där hade jag ju fått grundläggande tps på hur mandrellen sskulle hållas/snurras samt hur smält glaset bör vara…. det uderlättade nog en del!
Lycka till!
Jag är själv nybörjare, men har börjat komma igång nu. Här är mina erfarenheter och råd för att börja testa snålt.
Viktigast av allt är SUNT FÖRNUFT. Vi snackar eld, öppen låga med bra fart. Höga temperaturer! Brandsläckare inom räckhåll, kläder av naturmaterial och inte vara ensam vuxen i huset är de regler som inte är förhandlingsbara här. Hålla ev husdjur undan, såklart. Mina ungar får inte vara med när jag lampworkar, inte än iallafall.
Kurs är bra men inte nödvändigt. Jag testade lite hemma innan jag gick kurs, och det var bra att ha känt på det hela. Kursen gav mig dock mycket säkerhet och efter den var jag inte längre lika nervös för vad jag gjorde. Kurserna är dock dyyyyra, så är du osäker på om det är din grej, testa först hemma.
Böcker är bra, om man vill läsa in sig på saker. Jag är sån som läser in teorin men har svårt att omsätta det i praktiken. Har du lättare att lära av att se kan jag rekommendera YouTube, det finns ett gäng instruktionsvideos där.
Brännare är nödvändigt, såklart. En hothead om du vill få till fina pärlor, men en sämre gasolbrännare (butanbrännare oxo för den delen) kan funka bara för att testa lite. Räkna dock med att glaset inte blir lika fint. Har du ingen brännare redan hemma så köp en Hothead direkt, den går att sälja begagnad skulle jag tro. Butanbrännare finns från nån hundring på Biltema, men om du har nån mer användning för den vet jag inte.
Mandreller som sagt. Rostfritt är det som gäller. Inte för tjocka, men inte för tunna heller. Tjocka är svåra att få varma nog, tunna kröker sig lätt när du ska ha av pärlan. Lagom är bäst. Jag köpte pinnar på Slöjddetaljer när jag var där, de duger bra. Antar du kan få tag i rostfria pinnar i järnhandeln oxo.
Släppmedel, där har vi det enda jag inte kunnat fuska mig till ännu. Har man det inte fastnar glaset på staven. Men det är inte vanvettigt dyrt och är mycket drygt. Känner du direkt att detta inte var din grej kan du säkert sälja det till nån av oss som är fast, till ungefär vad du gett för det, så det är värt investeringen. Ska du bara prova att smälta glas, som du inte vill ta loss, behövs inget släppmedel.
Vermiculit för att pärlan ska svalna sakta. Jag köpte en påse på Blomsterlandet för under hundringen. Går ju att använda till dränering åt krukväxterna om du inte gillar lampworkingen, så inte så farlig investering. Tar du risken att inte avspänna pärlan kan den spricka, och god sed är att inte sälja några pärlor som inte är avspända i ugn. Men för de första trevande försöken går det att skippa helt. Spricker de så spricker de. Tänk på att ju större pärla dessto större risk för sprickning och dessto större behov av ugn. Dock kan även småpärlor spricka.
Skyddsglasögon BÖR man verkligen ha. Det är lättare att se vad man gör, man slipper den skadliga strålningen, man blir inte lika trött i ögonen och så vidare. Men, de är dyra. Nån form av skydd ska du definitivt ha, men jag erkänner att jag lampworkar utan skyddsglas men med mina vanliga glasögon. Det är dumt, jag vet det, men jag väntar på mitt paket med skyddsglasen från UK. Tålamod är dock inte min starka sida, så jag har lampworkat utan skyddsglas under tiden. Det är en medveten risk från min sida, jag skulle inte säga åt nån annan att göra så. Du tar själv ansvaret för din egen syn. Tilläggas bör att svetsglasögon ska ge fullgott skydd, men jag har inte testat och kan tänka mig att det inte är så bra sikt i dem.
Glasstavar är såklart ett måste, svårt att göra fina pärlor utan dem. Men, du KAN göra dina första pärlor av en bit glasflaska. Du kan inte blanda glas från olika flaskor, men har du en snygg grön/blå/brun/röd vinflaska du inte vill spara kan du försiktigt göra sönder den o använda det glaset. Jag skulle inte sälja pärlor av flaskglas, men för att testa, sure. Har flera vänner som blev jättesugna på att göra egna pärlor av just flaskglas, bara för hela idén med up-cycling.
God ventilation är viktigt. Köksfläkten på högsta fart, gärna även korsdrag, men inte genom det rum där du sitter.
Icke brännbar bordsyta känns bra att ha. Jag har en metallplatta jag lägger på köksbordet när jag håller på. Har inte tappat nåt, än, men det kommer säkert hända. Om inte annat blir nog maken gladare på mig om det inte är brännmärken i köksbordet.
Om du sen testat lite, och fastnat, (Tro mig, det är en underbar känsla att sitta och vrida den där pinnen med den glödande blobben!) så vill du nog skaffa fler färger på glas och några verktyg. Grafitpaddel, petmoj i wolfram (det svenska ordet för tungsten är wolfram) och pincetter är det jag börjat med. Då kommer även önskelistan utökas med ugn och bättre brännare och sånt. Men ta ett steg i taget. Ha inte för bråttom, vare sig när det gäller inhandlandet eller värmandet av glaset.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Hej Playful, du har redan fått många bra tips i denna tråd. Vill du gå kurs håller jag flera varianter, både på skola och privat. Du måste kunna resa till Stockholmsområdet dock.
Vänliga hälsningar
Tove Egholt

Hej Playful, du har redan fått många bra tips i denna tråd. Vill du gå kurs håller jag flera varianter, både på skola och privat. Du måste kunna resa till Stockholmsområdet dock.
Vänliga hälsningar
Tove Egholt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för bra tips, hörni! 
En fråga… Jag gick en kurs nyss och tyckte att det var jätteroligt, men vi använde vadd att svalna pärlorna i. Ni som använder vermiculit, sticker ni bara ner pärlorna och stavarna i det i en burk eller hur gör man då?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Japp, jag hade vermiculiten i en lagom stor plåthink (inköpt på ikea). Precis som med filten måste man vänta tills pärlan precis har stelnat så att inte vermiculiten fastnar i pärlan och så att inte pärlan deformeras när man puttar ner den i hinken.

#7 Ah, okej! 
www.stuteriprecious.se

Hej. Jag har läst att man kan ta en rostfri stålbunke ( eller en gammal kastrull) med vermeculit i och ställa på en värmeplatte med svag värme.. så håller sig pärlorna varma en längre stund..
Jag har inte provat men det låter ju käckt
:-)

#9 Behöver man alltså värma dem längre? (Behåller inte vermiculiten värmen av sig själv tillräckligt länge?)
www.stuteriprecious.se