Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: övriga-frågor
Läst 2802 ggr
tistelflikkan
0

hjälp! min ugn har en personlighetsklyvning... :/

jag håller just nu på att bränna kopparlera i min ugn och den ska därför stå på 925 grader i tre timmar så den är inställd på full fart upp till 925 grader och sedan hold i tre timmar. när jag nyss kollade på den så stod det att den va 954 grader och rätt som det va stod det att den va över 1000 grader, sen när jag kollade igen så stod det att den va över 1800 grader och det gick väldigt snabbt däremellan… jag börjar fundera på om den växlar mellan farenheit och celsius fast den ska va inställd på celsius… jag blev lite rädd när det stod att den va så varm så jag stängde av och startade om och när jag satte på den efter någon minut så var den drygt 860 grader och nu ligger den återigen på runt 925. får hålla koll på den under bränningen, vad jag sett under de tidigare omgångarna har den inte gjort såhär förut och det är en ny paragon sc2 med pärllucka. någon som vet vad som kan va fel?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

AleZK
0

Om automatiken blir varm kan den få spader. Se till att elektronik lådan kommer så lång från själva ungnen som möjligt.

Caruba
0

Jag har haft problemet att min ugn slog över till farenheit! Det fanns en grundinställning i min automatik som gick att ändra. Har du manualen så sätt dig och läs.

noora
0

Bränner man kopparlera i en bytta? Kontrollera i så fall att inte byttan ligger an mot termoelementet inne i ugnen (en liten "pinne" som sticker ut ur bakväggen) eller att du inte har råkat stöta till den vid nåt tillfälle.

tistelflikkan
0

efter era svar så känns det lugnare ;) så skönt att kunna bolla!

noora: jag tänkte också på det men jag är väldigt noga med att inte sätta byttan i kontakt med "pinnen" och rör inte vid ugnen när den är på.

caruba: det ska finnas en nåt slags sätt om man skruvar upp ugnen, där man kan byta mellan c och f men jag vågar inte skruva upp. senast jag använde den funkade det klockrent dock.

alezk: men sitter inte elektroniken fast på insidan?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

noora
0

På det brittiska lampworkforumet www.frit-happens.co.uk finns många som har erfarenhet av SC2-ugnar, så det kan vara värt att fråga där. Även en del av de brittiska återförsäljarna och andra experter brukar svara på frågor där. Det är ett mycket inspirerande och lärorikt forum i övrigt också och stämningen är brittiskt artig och trevlig Flört

Helene T Dehring
0

Efter paus på några år skulle jag glasyrbränna påskalster. Startade programmet med TC60 som gick i gång, knäppte och surrade. Stängde av för att packa ugnen med gods och skulle starta efter en timma.  Ve och fasa elektroniken är stendöd, ingen reaktion. TC60 ger inget liv alls. Har kollat säkringarna i huset och de är hela. Vad kan det vara för fel? Usch vad tråkigt det är. Hjälp…..