Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett04-blyinfattning-och-tiffany
Läst 2792 ggr
kristinaholsson
0

Vilken slipmaskin?

Hejsan alla!

Ska köpa min första slipmaskin och är lite osäker på vilken jag ska välja.

Står mellan pmc's power max II som kostar 2190:-, det ingår 2 slipcylindrar.

Sen cerama's som kostar 1076:- där det också ingår slipcylindrar, vet ej om det är 2 eller en, men sen kan även denna borra, men då får man köpa borr till.

Det som skiljer förutom priset på dem bägge är ju sedan priset på sliphuvudena sedan, dem är mkt billigare på pmc till power max II än till den på cerama, om jag fattat det rätt.

Men maskinerna i sig är det någon som har någon erfarenhet av dem båda som kan säga vilka som är en bra investering. Eller finns det kanske någon bättre någon annanstans?

Slipmaskinen kommer jag använda mest till tiffanyverk, men även för kommande fusing.

MVH//Kristina

[kissidor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

pmc´s liksom alla andra slipmaskiner av liknande modell kan väl också borra bara man har rätt huvud till?

själv har jag en kristall 2000s, och sätter jag på tex en sån här rulle: http://www.warm-glass.co.uk/wb8-14-drillinggrinding-bit-p-2261.html så kan jag både slipa och borra med den rullen.

egentligen tror jag faktiskt att sliprullarna har en standardfattning som funkar över flera märken, men jag ska inte ta gift på det. nån som vet eller kan komma åt att kolla det?

livslängden på sliprullarna kan ju naturligtvis vara en faktor i priset, så det är ju inte säkert att en billigare sliprulle ger bättre ekonomi i långa loppet.

när du säger att priset annars är det enda som skiljer så undrar jag ju om motorstyrkan och kylningen är likadan? för det är två saker som jag tycker kan vara värda att kosta på lite för att få bra grejer.

lycka till med köpet Flört!

AleZK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,

Jag har dåde en Kristal och en Inland båda fungerar bra så länge man håller dom någorlunda rena. Sliparna man mycker kan det vara bra att ha två för att ha olika bit så man slipper byta som tar tid och det kan även vara intresant att ha en stor slipdisk dom är efektivare om man skall bearbeta mycket of få jämna resulatat på större sträckor.

Tänk även på att fin ocg grov bearbetning ger olika resultar samt tar olika tid. Grov går mycket snabbare men ger flisor.

[kissidor]
0

mm, det gör det verkligen - ger flisor med grovkornigt slipande alltså. och att slipa dichro med standardsliprullen är inte att rekommendera, då åker det med små taggar av det dichroiska skiktet runt hela kanten och blir inte fint. och om du ska fusa bör du efterslipa med nåt finkornigt, annars kommer devitrifikationen som ett brev på posten