Förstörd form. Fat i floatglas.
Hej!
Har förstört en slumpingform. Använde den andra gången och float glaset fastnade det skulle inte behövas någon separator så det använde jag inte. Formen är på 33x33 cm vet någon om det finns något som man kan laga den med. Brände nog glaset på för hög temp tror jag hade ca 800 grader. Det blev en liten urgröpning i formen. Har köpt färger för floatglas på cebex och då måste jag ju komma upp i ca 800 grader. Men jag slumpade och brännde färgen på samma gång. Det måste kanske gå i två steg.
Snälla dela med er av era kunskaper.
mvh Baggie

En kladdande och experimenterande amatör här också.
Ett förslag:
Du ska inte behöva köra två bränningar. Jag tror inte att det är problemet. Du måste använda separator. För att laga (om än inte helt långsiktigt) så kan du lägga i lite gips och sedan använda separtor. Den bör funka med lerans och gipsets utvidgning, men du får själv testa. Det viktiga är att använda separtor.
Om du fått rådet att det inte behövs separator så bör du annars kunna lämna tillbaka formen och få en ny.
Hanna

Lämna tillbaks formen och kräv pengarna tillbaka. Har man uppgivit att du INTE behöver separator så är det helt fel! Ge oss på sajten namnet på säljaren så vi kan vara lite mer försiktiga. ALLA formar ska penslas med separator före första andvändningen.
Vi använder system 96 glas i studiecirkel och av misstag körde vi en formbränning med fusingtemperatur och alla formarna och glasen blev förstörda.Är alltså temperaturen som är för hög och inget fel på seperatorn,vi är nu uppe i ca 25 slumpingar med formarna och har inte haft något problem alls med den seperator som formen har vid leveransen.Om det säljes formar utan seperator vet jag inte, men om det är så får man själv göra det.

Ja vad brände du? Bullseye eller System 96?
#3 Konstigt. System 96 är lite mjukare glas än Bullseye ( med COE-talet 94). Men skillnaden är ju inte speciellt stor. Vid vilken topptemperatur brände du System 96?
( Ju högre COE-tal desto mjukare glas och desto lägre topptemperaturer.)
Vi skulle slumpa men ställd in för fusing där temeraturen är 820 grader vilket seperatorn inte klarar av då glaset smälte, istället för 720 grader som vi har för slumping och där vi nu kört ca 25 gånger utan problem,nu synar vi formarna noga då man uppgett att det är just så många gånger det skall hålla utan ny seperator.Vi köper allt material från cebex.
Sorry, har inte sett inlägget innan.
Fusing av floatglas görs upp till 840-860 grader (du har väl ett preogram med snabb uppvärmning o avsvalning till de ca 540 som ugnen ska hålla länge, längre ju tjockare glas för att slippa spänningar).
Slumping (som måhända inte alltid men för det mesta görs i ett kommande moment. Föga lämpligt göra det i temperatur närmare gjutningsegenskaper?) med floatglas görs i ca 670 grader, alltså nästan 200 grader mindre. Och DÅ behövs kanske ingen seperator i din form. Men såvitt jag vet måste man alltid använda seperator (med den gamla seperatorn avskrapad) inför varje fusing i tempereturer över 800 grader (Även Bullseye är där vid runt 820-840).
Jag har någonstans läst någon som fusat o slumpat i ett steg (den högre tempereturen) men att det ger andra effekter i glasets kant.
(Sedan kan andra effekter vara eller bli önskvärda, jag tror att jag i boken "Oblåst glas" som en vänlig bekant köpte till mig förra veckan läste om någon som smälte i "lågtemperatur" i form fick en annan effekt. Temperaturen känner jag inte, men ett experiment kunde kanske vara att "fusa-smälta" i låt säg 780 grader Bullseye? och i form ELLER över slumpingform??? Men nu är jag ute på tunt glas, och det är bara tillfälligt jag lämnat kopparn och penslarna för glaset. Men glaset är lockande, ungefär som tango…Jag har nog bara fyllt runt tre ugnar själv)
Nu ramlade jag över detta när jag sökte på glasformar (för att "gjuta" i glas- eller keramikugn). Är det någon som läser så här gamla inlägg, eller hamnar de bara i skuggan??

Man måste nog alltid ha separtor, på plattan kan mna bestryka igen utan att skrapa varje gång (håller ca 10 bränningar innan man skrapar bort allt och börjar om). Men formarna behöver man inte behandla varje gång.
Det går att direktslumpa på en mellantemperatur som ligger lite över slumptemperaturen och man kan då lägga på en design som klibbar fast. Det är dock svårt att få det riktigt bra så att det klibbar tillräckligt utan att det rinner ner i kanterna och blir strimmigt. Det handlar också om att hitta en tid som är tillräckligt lång för att hinna slumpa den lite för varma massan, utan att den hinner rinna för mycket. Det är stor skillnad mellan 1 minuts fusning och 14-15 min slupning. 760-790 gr och 7-11 minuter har jag testat, men inget har blivit riktigt hundra bra.
Jag har gått från direktslupningen av designer och lägger det i två omgångar för att få bättre koll. Kör nu 800 2 minuter och får lite relief, slumpar sedan på 705 i 15 minuter (som är Eva N R råd) för Bullseye.
Jag har lagt in ett par nya bilder på sådana fat i mitt fotalbum.
Hanna