Slumpa i gjutorm av gips eller stål
Har slumpat ett tag nu och tycker personligen att stål är bättre än gipsformar men det finns finare formar i gips.
Har nu råkat på problem med en form som är en skål men jag lyckas inte att få till rätt mått på glasskivorna för att den ska slumpa "fint".
Undrar nu om ni har några bra tips på att mäta åtgången till formarna så man får ut maximalt av formen.
Hittills har jag fått två resultat: "krymper" i formen eller "sväller"över kanten och formar sig efter ytterkanten på formen. (minsta "blomman" på bilden är formen jag försöker anpassa mig till.)
Tacksam för svar!
klargren
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej,
Den här fomer är nog svår att få riktigt bra utan efterbearbetning. Om Man slumpar men 3mm glas och läger jämt med ytterkant kommer den att krympa (glas strävar mor 6mm) och gör man den större än ytterkant kommer glaset att böjas över kanten. Det är banasen mellan ytspännings kraften i flytande glas, tyngdkaften samt den friktion från keramikformen.
Använder man 6mm glas är det lättare att få ett bättre resultat med ca 1mm övermåt (5mm på varge sida). Men jag skulle tro att man behöver slipa i efterhand och bränna en gång till för att få bästa resultat.
nej det där är ju ett litet aber - glaset "krymper" ju förstås inte egentligen i första hand men i en form med djup så blir ju formens verkliga yta väsentligt större än dess projicerade och det är ju den projicerade man normalt lägger där från början.
jag har funderat på det själv i de fall då det gjort stor skillnad, och man tyckt att att det var en bra ynklig skål man fick som resultat. det jag inte kommit till skott med att forska i och testa ännu men som jag tycker borde vara lösningen är ju en annan brännkurva än i vart fall jag använder vid "vanlig" slumpning.
det man skulle vilja ha är ju ett resultat mer likt en dropout, dvs att glaset tänjer sig och inte bara böjer sig. (och då måste det ju som alezk säger underlätta att använda 6mm glas.) jag har som sagt inte grottat i saken så jag kan för lite om det här för att veta vilka ändringar jag skulle behöva göra, men jag misstänker att bland annat borde jag sänka hastigheten betydligt - det vore kanon att få några tips om saken från någon glasräv härinne!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 har rätt. Det beror helt på hur tjockt glaset är på din design. Är det 6 mm så bör det passa i formen. är det tunnere eller tjockare blir det mindre (tunnare) eller större (tjockare glas) än formen. Eller så bränner du i för hög temperatur.