Val av ugn...
Kan någon hjälpa mig med val av ugn. Jag kan inte bestämma mig. Jag har ringt runt men känner ändå inte att jag hittat de självklara valet. Så vad tror ni på om man vill ha en ugn med maximal konstnärlig frihet, för hemmabruk. IR 3030, CebexCB14, G50 eller en Jen-Ken
Tack på förhand
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med CB14 och Uterms G50 så har du en lokal leverantör…
Har Jen-Ken europa anpassade ungnar? Men dom har ju många modeler så någon är väll det.
Vad jag föstår så är det en 1-fas 10A ungn du ärf ute efter. så begränsningen är måtten. Ju större ju mer energi går åt att värma. Men har man inte plats inne i ugnen så är man begränsat till format på objekt… Ska man slumpa och framför allt gjuta "med kruka" så behövs lite höjd. Och det behövs plats för eventuella formar.
Det viktiga är dock att styrelectroniken är lättskött och fri att programera i flera steg. Kan vara lämpligt att kunna spara lite program oxå.
Har själv en större Utrem som jag är nöjd med.
Ja PMC säljer ju Jen-Ken….och har funderat på den större ugnen de har, men den är fortfarande inte så djup och dess form får mig att tveka. 37x37 och 15djup. Det är några tusen kr som skiljer på den och G50 och den har motten 42x42 och 20cm djup om man ska ha 1fas. Så 5cm djupare gör de stor skillnad.
jo visst gör djupet skillnad. om du vill slumpa över en form blir det inte så mycket till vas tex med 15 cm djup. jag har 16,5 cm djup och ca 35 cm diameter och självklart önskar jag ibland att jag hade en bara liiiite större ugn fast jag väl vet hur mycket det skilde i pengar för att få det, men skulle jag säga vad jag saknar mest så är det nog snarare mer höjd än vidd.
för mig var det också ganska nätt att få plats med även den jag har med säkerhetsavstånden till väggar och möbler så det får man ju också ha i åtanke
Ja men tack för att ni svar:) Då är känns det som givet att jag bör köpa en G50 från UTERM.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas Uterm-ugnen blev ett bra val. Men se till att du får garanti på att den fungerar minst ett år. Att du får service etc. Det gäller alla köp av ugn - oavsett leverantör.