Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 02-ugnsgjutning
Läst 5038 ggr
maag
1

Var köpa färg som håller för fusing

Var kan jag köpa färg för att måla på glas som sedan fungerar efter fusing?

maag

EvaRittsel
0

Det finns hos de flesta återförsäljare. Hos Cerama heter det Cerrafloat - men går utmärkt på allt glas. Hos Cebex är det nog bara Glasfärg. Vet inte så säkert. Bränn in färgen vid slumpningen så blir det bäst färåtergivning!

maag
0

Tack Eva, du är en pärla.

ullisbullis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Funkar Cerrafloat-färgerna även ihop med flaskglas? Kan man i så fall använda färgerna på annat vis än att måla, ex blanda ihop till en röra med det krossade flaskglaset eller pudra oblandat pulver över krosset? Jag har testat Cerrafloat på Bullseye före fusing. Då har jag lagt en glasplatta ovanpå den målade plattan så att målningen kommer inuti. Det mesta blev bra av testerna jag gjorde. Cerrafloat-färgen blir väl matt om man målar ovanpå? Det blev det på min test i alla fall. Många tester blir det! Det är så himla spännande att öppna ugnen! Sist fick jag hacka loss glas på ugnsplattor och värmeslingor då en glasplatta blev för stor under fusing och rann över kanterna. Dålig bedömning av mig. Spänningen släppte! ;P.

LenaE
0

konstig när jag frågade Cerama om jag kunde använda färgerna som dom har på bulseye glas så fick jag följande svar

"Hej! Cerafloat/flow färgerna är egentligen avsedda för Float glas. Du kan använda med eller utan medium. De är inte kompatibla med Bullseye. Decopulvret är inte heller avsett för Bullseye glas." Men då vet jag bättre nu Sätt gärna in en bild på något som är målat med den färgen på/i fusat glas skulle vara intresant att se hur det blir .

ullisbullis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tagit en bild på Cerrafloatfärg på Bullseyeglas.

Det är målat mellan två glas före fusing.

Den blå fisken är målad ovanpå glaset och den blev matt.

Den röda färgen funkade med prickarna men blev sämre på några andra tester. Vit,svart,grön,gul funkade bra, koboltblå blev "metallic".

LenaE
0

tack för bilderna

färgen verkar ju funka bra , bränner det bort mycket så man måste lägga på mycket ?

jag har använt emalj pulver att måla på fusing glas och då får man lägga på tjock för att det inte ska blekna .

ullisbullis
0

Ja, jag har lagt på ganska mycket färg. Jag har låtit det torka ordentligt(till nästa dag) innan jag har lagt en glasskiva ovanpå. Färgerna är väldigt lätta att måla med.

Lycka till!

SusannAlg
0

Häftigt! Blir sugen att prova! Undrar om det fungerar i min ArtBox?

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

[kissidor]
0

det tror jag nog i princip de gör susann, det är väl det vanliga bara att det kan vara lite meckigt att bränna lagom när man inte vet tempen

Eva Rittsel
0

Bränn inte cerrafloatfärgerna i mer än max 800 grader. Själv kör jag max 780 grader. Så ibland kör jag färgen i slumpingen. Annars bränner de ur. Det är bullshit att cerrafloat INTE fungerar på Bullesy - men Bukksey är lite fett glas och då kanb man inte måla med spritlösning utan med glycerol t ex.

Decopulver är pulveriserar floatglas och det går narurligtvis inte på Bullseyglas….