Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1964 ggr
Meta
0

Dicro slide filmflingor

Jag har beställt och fått dikroiska filmflingor via PMC och är fundersam ang anvisningarna (eftersom produkten är amerikansk).

Det står att man måste "hålla" vid 900-950 grader i åtminstone 15 minuter för att bränna bort "dicro slide carrier coat". Och jag kan inte lista ut huruvida det avser Fahrenheit eller Celsius.

900 Fahrenheit = 482 Celsius

900 Celsius = 1652 Fahrenheit

Jag har även letat på tillverkarens hemsida men där står bara "degrees" överallt.

Någon därute som har testat eller som vet ändå?Obestämd

EvaRittsel
0

Har just köpt samma produkt från dem. Vet inte än men får hem materialet på fredag. Återkommer.

Meta
0

Glad OK.

Jag provade igår igen, utan lim och på lite högre temp, ca 510 grader C. Det blev lite bättre men det känns som om man måste vara väldigt noga när man placerar ut flingorna - som om det fanns en fram- och baksida på dem.

Däremot gick det bra att lägga utan att täcka med klarglas!

Ska prova igen idag…Skrattande

aipmalmo
0

Hej Jag har också såna flingor o har använt dem för rätt längesen på smyckesglas o det gick bra. Men skulle jag lägga mellan glas som skulle bli tallrik (15x15cm) o jag kom inte ihåg hur jag gjort tidigare så jag lade små små delar utspridda (o blötte ej upp dem) o glas ovanpå. Topptemp 878 grader (floatglas ). Men det gick ej bra utan flingorna tyckters ej brännts av ordentligt o låg i bubblor. Hade varit glad för lite feedback på detta ( o jag förbannar att jag aldrig skrev upp hur jag gjorde första gången men det blir ju inte så lätt bubblor i små bitar) Pia

Evapeva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det enklaste borde vara att ringa eller mejla till PMC och fråga. Min erfarenhet är att de är hjälpsamma och svarar snabbt.